Strona główna | Mapa serwisu | English version
Konspekt zajęcia z zakresu kształtowania pojęć matematycznych
PRACA > SCENARIUSZE I KONSPEKTY ZAJĘĆ > Konspekt zajęcia z zakresu kształtowania pojęć matematycznych
Temat:  Zabawa „ gdzie jest więcej”. Wprowadzenie znaków <, >, =.

Cele:     Badanie równoliczności zbiorów. Wprowadzenie znaku = dla
             sprawdzenia, że tu i tu jest tyle samo oraz znaków <, >, dla stwierdzenia
             że tu jest mniej, a tam jest więcej. Doświadczenia w stosowaniu
             przekształceń i posługiwaniu się regulacjami kompensacyjnymi.

Pomoce:  2 duże kostki do gry, cyfry, znaki i obrazki do tablicy magnetycznej,
                dla każdego dziecka komplet liczmanów ( wesołe owoce i warzywa)
                oraz paski kolorowego papieru do układania znaków.

Forma :  Praca z całą grupą.
Metoda:  słowna – instrukcje nauczycielki,
               Czynna- działania praktyczne dzieci
Grupa  - dzieci 6- letnie

Organizacja zajęcia:
                 Dzieci siedzą na krzesełkach przed tablicą magnetyczną. Na stolikach
                 przygotowane pomoce do zajęć dla każdego dziecka.

Przebieg zajęcia:
Dzieci siedzą wygodnie na krzesełkach przed tablicą, na której przypięte są obrazki owoców 3 jabłka i 3 gruszki.
Nauczycielka proponuje aby dzieci przeliczyły ile jest jabłek a ile gruszek. Po przeliczeniu wybrane dziecko stwierdza, że jabłek jest 3 i gruszek jest 3 . To znaczy tyle samo.
                                        XXX       =               XXX

Nauczycielka układa między owocami znak =  i wyjaśnia dzieciom, że ten znak (równa się) oznacza ,że jabłek i gruszek jest po równo. Trzy równa się trzy.
Następnie nauczycielka przypina do tablicy 2 jabłka i 4 jabłka i pyta. Czy tak jest dobrze?
Czy jest prawdą , że dwa równa się cztery?.
Dzieci jednogłośnie twierdzą, że to nie jest prawda. Dwa nie równa się cztery.
Dzieci proponują co zrobić aby było dobrze.
·        Odjąć dwa jabłka
·        Dołożyć dwa jabłka to będzie po równo (po 4).
Jedno dziecko   wykonuje zadanie na tablicy.

Teraz nauczycielka przypina na tablicy zbiór 2- elementowy i 3 – elementowy
                                         XX                    XXX
Między zbiorami układa znany już dzieciom znak ( równości) i pyta. Czy to prawda ?.
Dzieci odpowiadają przecząco.
N: Co można zrobić, aby to było prawdą?
Dz: Można do zbioru 2-elementowego dodać jeden element ( będzie po 3) ,albo od zbioru 3- elementowego odjąć 1 to będzie po2.
N: Dobrze myślicie, ale jest jeszcze jeden sposób aby taki układ był prawidłowy.
 Należy zmienić znak .I ze znaku = układa <. Zapis brzmi 2<3 ( dwa to mniej niż 3) . Można czytać i odwrotnie ( 3 więcej niż 2 ).

Następne zadanie:
Do pierwszego zbioru nauczycielka dodaje 2 elementy i pyta dzieci:
 Czy tak jest dobrze?
   4 to mniej niż 3, albo 3 to więcej niż 4.
Co trzeba zrobić, aby było dobrze?

N: Zadanie dla was brzmi :
    Kto z was zna sposób na to, aby ten zapis był prawidłowy?
Dz: Odjąć dołożone elementy.
Dz:  dołożyć, aby było 4.
N:   Zgadzam się z tym, ale można to zrobić nie dokładając i nie odejmując czyli nie zmieniając liczby elementów.
 Należy zmienić znak w taki sposób. Nauczycielka zmienia znak na tablicy na oczach dzieci i czyta zapis . Cztery to więcej niż trzy i odwrotnie trzy to mniej niż cztery.
Po tym zadaniu dzieci odstawiają krzesełka do stolików i wracają na dywan do zabawy ruchowej.

ZABAWA RUCHOWA

Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki z magnetofonu. Na polecenie nauczycielki ustawiają się w określone grupy – ( dwie równoliczne , jedna mniejsza od drugiej, jedna większa od drugiej ) .

Po zabawie ruchowej dzieci siadają do stolików i pracują samodzielnie.
Wykonują zadania podane przez nauczycielkę lub same dzieci.


Zadanie 1
Nauczycielka uderza w tamburino. Ile uderzeń dzieci słyszą tyle układają przed sobą elementów, a między nie wkładają znak z kolorowych pasków.
                     XXXX  > XXX

Zadanie 2.
Nauczycielka rzuca dwa razy kostką, ile oczek , tyle elementów
                         XXXXX  >  XX
Zadanie 3.
Jedno dziecko klaszcze w ręce, reszta układa na stolikach
                                 XX  <  XXXX

Zadanie 4
Wybrane dziecko pokazuje kartoniki z odpowiednią ilością kropek
                                       XXXXX  =  XXXXX

Nauczycielka dochodzi do stolików i sprawdza wykonanie zadania. Koryguje tam gdzie potrzeba, wyjaśnia jeszcze raz gdzie tego wymaga dziecko.
Po każdorazowym ułożeniu dzieci odczytują zapis.

To jest stopka