Strona główna | Mapa serwisu | English version
Konspekt zajęcia przeprowadzonego w oddziale dzieci 5 – 6 letnich w dniu 1.06.2005r.
PRACA > SCENARIUSZE I KONSPEKTY ZAJĘĆ > Konspekt zajęcia przeprowadzonego w oddziale dzieci 5 – 6 letnich w dniu 1.06.2005r.
Temat:
W DNIU DZIECKA O PRAWACH DZIECKA
 

Cele:
-         Uświadomienie dzieciom, że każdy człowiek oprócz obowiązków ma swoje prawa.
-         Wyjaśnienie stwierdzenia, „mam prawo do...............”, uznanie praw dziecka na równi z osobą dorosłą.
-         Zwrócenie uwagi na poważne traktowanie każdego dziecka i przyznawanie mu praw tak, jak dorosłym.
 

Metoda:
Słowna, działań praktycznych
 

Forma:
Praca z całą grupą.
 

Środki dydaktyczne:
Karteczki z wypisanymi prawami dziecka,
Kartki z bloku,
Kredki,
Szary papier,
Magnetofon,
Kaseta z nagraniami muzyki z pedagogiki zabawy.
 

Przebieg zajęcia
 

    Wstęp
 

Dzieci siedzą na dywanie.
    Dzisiaj zapraszam was do bardzo poważnej dyskusji. Mam nadzieję, że wszystkie dzieci wezmą w niej udział. Nikogo nie będziemy zmuszać do wypowiedzi, każdy kto chce będzie mógł zabrać głos, a reszta go wysłucha.
Wszystko o czym będziemy mówili wykorzystamy w drugiej części zajęcia.              Trzeba więc uważnie słuchać.
 1.   Krótka rozmowa o obowiązkach rodziców i dzieci.
   
2.       Zwrócenie uwagi, że obok obowiązków każdy ma i prawa.
Jak myślicie jakie prawa mają dorośli?
Czy dzieci mają też swoje prawa?
Skoro powiedzieliście, że macie swoje prawa, to powiedzcie mi co rozumiecie pod pojęciem ..........................................
    Dzieci losują karteczki z napisanym tekstem:
-         mam prawo do posiadania rodziny,
-         mam prawo do radości,
-         mam prawo do tajemnicy,
-         mam prawo do niepowodzeń i łez,
-         mam prawo do szacunku,
-         mam prawo do własności,
-         mam prawo do niewiedzy,
-         mam prawo do ochrony zdrowia,
-         mam prawo do odpoczynku,
-         mam prawo być sobą.
 

Dzieci chętne wypowiadają się na temat praw. Każde mówi to co kojarzy mu się z danym prawem.
 

Zabawy przy muzyce
1.     zabawa „Tańczący cień”
2.     kolorowa tęcza”
 

zapraszam teraz dzieci do stolików. Na stolikach przygotowane macie kartki, na których narysujcie obrazek do wybranego przez siebie prawa.
 

Po około 15 – 20 minutach wybieramy najładniejsze prace i naklejamy na arkusz szarego papieru pod wybrane hasło. Powstanie nam barwny plakat o prawach dziecka, który wywiesimy w holu.
To jest stopka