|
||||||
|
||||||
Konspekt zajęć z zakresu poznajemy środowisko przyrodnicze. |
|
|||||
|
||||||
Temat: POZNAJEMY OWOCE SUCHE Cele : Poznawanie wybranych owoców suchych i ich nasion. Rozumienie Znaczenia pojęć: owoce suche, owoce soczyste. Metoda: Pogadanka Pomoce: owoce soczyste: jabłka, gruszki, śliwki. Owoce suche: kasztany, żołędzie, skrzydlaki klonu i lipy, Ilustracje kwitnących drzew, atlas „ Drzewa Europy Środkowej” , „ Dary przyrody” wg H. Hermelin ( zestaw obrazków ilustrujących cykle rozwojowe roślin m.in. rozwój jabłoni i kasztanowca ). Książka „ Wśród drzew”, „ Drzewa”, książeczki do kolorowania „ Leśne owoce”, „ Owoce”. Grupa: Dzieci 6 – letnie PRZEBIEG ZAJĘCIANauczycielka pokazując jabłka, gruszki, śliwki pyta dzieci , co to jest ? Dz: Owoce N: Dlaczego jabłka, gruszki, śliwki możemy zaliczyć do owoców ? Dz: Bo są słodkie i zjadamy je. N: Zjadamy grzyby ( pokazuje grzyby ), czy one są owocami ? Kto z was potrafi mi odpowiedzieć ? Dz: Nie N: Zjadamy słodkie cukierki, które są owocami ? Dz: Nie Nauczycielka powtarza pytanie: Dlaczego jabłka, gruszki, śliwki zaliczamy do owoców ? Dz: Bo rosną na drzewach. N: Tak te owoce rosną na drzewach, ale winogron, maliny, agrest też owoce a nie rosną na drzewach. Ponieważ dzieci mogą mieć trudności z podaniem cech wspólnych dla owoców, nauczycielka stawia pytania pomocnicze. N: Co powiemy o powstawaniu tych owoców ? DZ: Najpierw są kwiaty a później małe jabłka a na koniec duże. N: Czy gruszki, śliwki również powstają z kwiatów? Dz: Tak, tylko z innych kwiatów. N: Owoce powstają z kwiatów. Ilustracje te ( pokazuje ) przypomną wam obraz kwitnących drzew jabłoni, gruszy i śliwy. Pamiętacie kiedy, w jakiej porze roku one kwitły ? Dz: wiosną N: Kroi owoce i pyta dzieci , co mają w środku te owoce ? Dz1: Pestki Dz2: To są nasionka, można je wsadzić do ziemi to będą nowe drzewa. N: Co powiemy o tych nasionach? Dz1: tu jest tylko jedno ( u śliwki ), a u jabłka i gruszki dużo. Dz2:U śliwki to twarde ,ciężko się dostać do nasionka, te są miękkie i można je Jeść. N: Kto teraz powie mi dlaczego jabłka , gruszki, śliwki zaliczamy do owoców?Dz: wymieniają dlaczego.ZABAWA Dzieci spacerują, biegają, podskakują w rytm muzyki , na przerwę naśladują zbieranie owoców w sadzie. Powtarzamy 3 razy. Po zabawie wracamy przed tablicę. N: Popatrzmy teraz na tablicę ( nauczycielka odsłania ilustracje obrazującerozwój jabłoni i kasztanowca ). Co powiemy na ich temat ?Dz: Na tych ilustracjach jest, jak z kasztana powstaje drzewo – kasztanowiec, a tu z pestki jabłka – jabłoń. N: Z nasiona jabłka wyrosła jabłoń, która miała najpierw pączki kwiatowe, potem kwiaty , wreszcie owoce – jabłka. Jeżeli jabłka zalicza się do owoców, bo powstają z kwiatów i mają nasiona to czy i kasztan ( w skorupce ) jest owocem – powstaje jak widzimy z kwiatów. Dz: Kasztan nie ma nasion. N: Kasztan bez skorupki to właśnie nasienie. Dz: To kasztan w skorupce jest owocem. Dzieci poprzez porównywanie powstawania jabłek i kasztanów wyodrębniły wspólne cechy dla owoców. N: Kasztan w skorupce jest owocem. A co powiemy o powstawaniu skrzydlaków lipy. U lipy też były kwiaty, te skrzydlaki to owoce. N: Tak, te skrzydlaki lipy to też owoce, jak i skrzydlaki klonu czy żołędzie. Obejrzyjmy nasiona tych owoców. Dzieci przy stolikach rozłupują owoce suche, wybierają nasiona, porównują przeliczają. ZABAWADzieci poruszają się po sali w rytmie znanych piosenek o tematyce jesiennej.N: Powiedzieliśmy sobie ,że wszystko co tu mamy to owoce , bo powstały z kwiatów i mają nasiona. Na jakie dwie grupy można podzielić te owoce?Dz: te które zjadamy i te do zabawy.N: Myślisz na pewno o sobie. Jeżeli wziąłbyś pod uwagę zwierzęta np. dziki to dla niego wszystkie te owoce są jadalne. Popatrzcie, gdy naciśniemy takie owoce jak: jabłka, gruszki, śliwki ( nauczycielka pokazuje) to co się Dzieje? Dz: Cieknie sok N: Te owoce zaliczamy do soczystych.Jakie inne znacie owoce soczyste?Dz: Jeszcze maliny, winogrona, truskawki, porzeczki.N: Co możemy powiedzieć o innych naszych owocach ? Dz: One nie mają soku N: Tak. Te owoce należą do owoców suchych. Teraz mając te wiadomości będziecie znali lepiej świat przyrody i potrafili odróżnić owoce od innych okazów. Wiadomości z dzisiejszego zajęcia wykorzystamy także do innych zajęć np. plastycznych. |
||||||
|
||||||