Strona główna | Mapa serwisu | English version
Scenariusz zajęć terapii pedagogicznej z elementami kinezjologii edukacyjnej
PRACA > SCENARIUSZE I KONSPEKTY ZAJĘĆ > Scenariusz zajęć terapii pedagogicznej z elementami kinezjologii edukacyjnej
Temat: Orientacja kierunkowo – przestrzenna w oparciu o ćwiczenia ruchowo – obrazkowe.

Cele:
Uczeń
- potrafi różnicować stronę lewą i prawą
- potrafi ułożyć obrazki wg wzoru i określić ich położenie
- umie wyodrębnić kształt liter b i d wśród innych liter.

Metody :polisensoryczne, elementy kinezjologii edukacyjnej
Środki dydaktyczne: obrazki, wzór szlaczków, plansze z literami
Przebieg zajęć:

I. Część wstępna:
- Powitanie
- Zabawa ruchowa z piosenką ,,Chodź do mnie”
- Zapoznanie z tematem i przebiegiem zajęć.
II. Zajęcia właściwie:

1. Czy znam części ciała?

Dzieci stoją zwrócone do środka koła, odległość miedzy nimi to długość wyciągniętych ramion. Prowadzący wymienia najpierw pojedynczo nazwy części ciała ,a dzieci je wskazują. Po utrwaleniu rozmieszczenia części ciała wprowadzamy
ruchy naprzemienne-
Podnoszenie do góry prawego kolana i dotykanie go lewą ręką i odwrotnie
Dotykanie lewą ręką prawej stopy i odwrotnie
Unoszenie lewej ręki w górę bokiem i prawej nogi. Po ćwiczeniach naprzemiennych masujemy ,,punkty na myślenie”
Dwa palce układamy na kościach obojczyka (kciuk i palec wskazujący) i zsuwamy do dołka. Wyczuwamy palcem wyraźne zagłębienia i masujemy je. W tym czasie drugą rękę układamy na pępku i trzymamy nieruchomo.
/Poprawiają umiejętność pisania, słuchania, czytania, koordynację ruchową lewej i prawej strony,, poprawia wzrok i słuch/

2. Leniwe ósemki.

Kreślenie kciukiem leniwej ósemki ( znaku nieskończoności). Ruch zaczynamy zawsze od punktu środkowego na wysokości oczu w lewo do góry- lewą ręką , prawą i kończymy obydwoma połączonymi razem. Należy wodzić wzrokiem za ruchem rąk.
/ Aktywizują mózg do przekroczenia środkowej linii , integrują półkule mózgowe, poprawiają ruch oczu z lewej do prawej, poprawiają umiejętność rozpoznawania znaków przy pisaniu i czytaniu/

3.Układanie obrazków wg. kolejności w jakiej były eksponowane.

Do ćwiczenia używamy obrazków przedstawiających pojedyncze przedmioty. Informujemy dzieci, że będziemy pokazywać kilka obrazków jeden po drugim. Eksponujemy kolejno 3obrazki, po czym prosimy by dzieci powiedziały jakie przedmioty były na obrazkach. Jeżeli dziecko wymienia je w innej kolejności prosimy prosimy by popatrzyło jeszcze raz i powiedziało co było pierwsze, co drugie a co trzecie. Następnie prosimy by ułożyło je we właściwej kolejności.

4. Szlaczek literopodobny.

Pogrubienie szlaczka od lewej do prawej strony.

5. Segregowanie obrazków.

Dzieciom dajemy zestaw 6 obrazków. Polecamy ułożyć w szeregu pod kartką. Dzieci otrzymują kartkę papieru podzieloną pionową linią. Zadaniem dziecka jest ułożyć obrazki przedstawiające zwierzęta po prawej stronie kartki, a obrazki przedstawiające rośliny po lewej stronie.

6. Wyodrębnianie liter b-d.

Dzieci otrzymują planszę z literami. Przyglądają się literze zaznaczonej. Rysują kształt litery eksponowanej palcem w powietrzu. Następnie wyszukują i zaznaczają taką samą literę jak litera eksponowana.

7.Zabawy na zakończenie.

- Krążenie głową.
- Sowa - Lewą ręką chwytamy mocno mięśnie barku, z głośnym wydechem zwracamy głowę w prawą stronę, w pozycji bocznej robimy wdech i znów powoli zwracamy głowę do lewego ramienia. Powtarzamy 3-krotnie i zmieniamy rękę.
/ sowa poprawia długotrwałą i krótkotrwałą pamięć, poprawia rozumienie ze słuchu, zdolność mówienia, myślenia, /

III. Zakończenie zajęć.


Podsumowanie

Stosując ćwiczenia wg. metody P. Dennisona można zintegrować pracę centralnego układu nerwowego między prawą i lewą półkulą. Dzięki systematycznemu stosowaniu tych ćwiczeń można zwiększyć koordynację ruchów, lepszą koncentrację uwagi, bardziej harmonijny przebieg operacji myślowych. Metoda ta wskazana jest do pracy z dziećmi w różnym wieku.

Bibliografia
1. Dr. Carla Hannaford ,, Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł” Podstawy Kinezjologii edukacyjnej. Oficyna wydawnicza Sp.z O.O. Warszawa 1998r.

To jest stopka