Strona główna | Mapa serwisu | English version
Zadnia pozwalające przyswoić określenie czasu i zrozumieć, że czas można mierzyć
PRACA > GRY, ZABAWY, ZADANIA > Zadnia pozwalające przyswoić określenie czasu i zrozumieć, że czas można mierzyć
    Przyswajanie określeń czasu jest dla dzieci pojęciem trudnym do zrozumienia. Mimo obserwowania i zauważania zmian wokół siebie dziecku w wieku przedszkolnym trudno jest zrozumieć upływający czas. Pomocny tu może być stały rozkład dnia w przedszkolu. Łatwiej wytłumaczyć dziecku takie pojęcia, jak: rano, południe, wieczór; dziś, wczoraj, jutro.

Zadanie 1

Obserwacja zegarów, wykonywanie zadań na czas. Ocenieanie, ile sekund, minut zajęła mi ta czynność.

Zadanie 2.
„ Jaka to pora dnia”
    obrazki przedstawiające czynności wykonywane o różnej porze dnia, np. wstawanie z łóżka, mycie zębów, jedzenie posiłków, zabawa, praca przy komputerze, bajka w telewizji itp.
    Zadaniem dzieci jest posegregowanie tych obrazków wg pory dnia; rano, południe wieczór.

Zadanie 3

„Która godzina”
Nauczycielka ma tarczę zegarową z ruchomymi wskazówkami. Dzieci kartoniki z narysowaną godziną lub liczbą.
    Nauczycielka mówi: uwaga ustawiam zegar, np. na piątą. Dziecko, które ma taką cyferkę lub tarczę zegara ustawioną na piątą pokazuje do góry i wyjaśnia, jak ustawione są wskzówki zegara. Zabawa toczy się dalej.
    Można wymieniać zamiast godzin, czynności, które wykonujemy o określonej porze.

Zadnie 4

„Nasz dzień”
Pomoce:
Kartoniki z napisami lub narysowaną czynnością oraz tarcza zegara.
    Jedno dziecko lub nauczycielka pokazuje obrazek, a dziecko ustawia tarczę zegara na odpowiednią godzinę lub odwrotnie.
    Mogą być kartoniki z godziną i dobieramy w pary: czynność z godziną.


Zadanie 5

„Która godzina”
    Dwanaścioro dzieci tworzy koło. Każde trzyma w ręku cyfrę 1 – 12. W środku koła stoi dziecko, które w prawym ręku trzyma pałeczkę; wyciągnięta ręka z pałeczką symbolizuje dłuższą wskazówkę zegara, lewa ręka krótszą. Jedno dziecko z tworzących koło mówi: ranek – musimy wstać, która jest godzina?
    Dzieci wyklaskują 7 razy, a dziecko stojące w środku ustawia ręce tak, aby wskazać godzinę siódmą. Następnie zmieniamy dziecko w środku i zabaw toczy się dalej.

Zadanie 6

„Rodzinny album”
    w kopercie znajdują się zdjęcia wycięte z gazet przedstawiające człowieka w różnych okresach życia. Zadaniem dzieci było ułożenie zdjęć w kolejności wzrastania i przemijania czasu ( od noworodka do staruszka). Zadanie poprzedzone było rozmową o przemijaniu czasu.                                                                                                                                                 Zajęcie to można prowadzić z całą grupą(podzielić ją na zespoły) lub z jednym zespołem.

Zadanie 7

Pory roku”
    Przed przystąpieniem do pracy należy przeprowadzić z dziećmi rozmowę wstępną o przemijaniu czasu.
    Należy uświadomić dzieciom, że czas to nie tylko zegar i godziny, ale również dni, tygodnie, miesiące i lata oraz pory roku.
    Wspólnie z dziećmi szukamy odpowiedzi na pytanie. Po czym można poznać, że mija czas?
    Odpowiedzi będą różne, ale każda na pewno trafna.
-         bo znów będzie sobota.
-         Bo urośliśmy
-         Bo starzejemy się
-         Bo opadają liście
-         Bo znów przyszła jesień
Grupę dzieci podzieliłam na 4 zespoły. Każdy zespół miał za zadanie dokończyć zaczęte drzewo (namalowany był pień i gałęzie) odpowiednio do pory roku, a następnie tak ułożyć rysunki, aby widać było zmieniający się czas.


Zadnie 8

„Zabawa w przeciwne”
    dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka lub wybrane dziecko ma piłkę. Rzuca kolejno do każdego dziecka  wymawiając słowo określające czas, np. wieczór, rano, szybko
itp. Dziecko, które otrzyma piłkę musi powiedzieć słowo przeciwne np., rano, wieczór, wolno i ułożyć z nim zdanie.

To jest stopka