Strona główna | Mapa serwisu | English version
Zadnia służące poznawaniu pojemności naczyń
PRACA > GRY, ZABAWY, ZADANIA > Zadnia służące poznawaniu pojemności naczyń
     Zapoznając dzieci z pojęciep pojemności naczyń należy umożliwić mu samodzielne działanie i eksperymentowanie. Najpierw należy oceniać na “oko”, a potem przez przelewanie, przesypywanie przy pomocy różnego rodzaju pojemników, butelek itp.

    Wykorzystywać tu można każdą okazję i każdy materiał; wodę, piasek, ryż, kaszę itp.
 

Zadanie 1

“Gdzie jest mniej, agdzie więcej wody”
Pomoce:
Pięć jednakowych butelek lub słoików z zakrętkami, lejek, dzbanek z wodą.
    Na stoliku ustawiamy naczynia z wodą. W każdej butelce jest inna ilość wody. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, gdzie jest mniej, a gdzie więcej wody. Po oszacowaniu prosimy dziecko o dopełnienie butelek wodą tak, aby wszędzie było tyle samo. Po stwierdszeniu, że już jest tyle samo wody zakręcamy butelki i i przewracamy pierwszą, trzecią i piątą.
    Pytamy dziecko: czy nadal jest tyle samo wody?. Podobnie robimy z drugą i czwartą butelką. Zabawę z tym doświadczeniem możemy prowadzić do czasu zainteresowania dzieci.

Zadnie 2

“Ile tu się zmieści wody”
Pomoce:
Naczynie będące miarką (kubeczek, słoiczek, szklaneczka, byteleczka), lejek, mazak, duża 11/2 l. Butelka, dzbanek z wodą, słoik, szerokie naczynie (np. szklany wazon).
    Na wszystkich naczyniach rysujemy kreskę na wysokości 1 litra.
    Następnie prosimy dziecko o nalnie do butelki kubeczka wody (miarki) i zaznaczamy ile to jest.
Czynność powtarzamy, aż butelka wypełni się do jednego litra. Liczymy ilość kubeczków wlanej wody. Po stwierdzeniu, że w litrze mieści się 4 kubeczki, wylewamy wodę do dzbanka i ponownienalewamy. Sprawdzamy, czy na pewno w litrze mieści się 4 kubeczki.
    Zabawę można prowadzić w formie zagadki. Jedno dziecko zamyka oczy, a ktoś inny wlewa wodę. Można rysować podziałkę lub na podstawie odgłosów.



Zadnie 3                                                                                                                                                                  Pomoce:
Te same akcesoria
Napełniamy naczynia wodą do wysokości 1 litra. Prosimy dzieci o ocenę ilości wody. Czy po wlaniu do każdego naczynia 4 kubeczków wody (1 litr) poziom jest taki sam?. Dzieci stwierdzają, ze nie. Poprzez kilkakrotne przelewanie wody, dzieci powinny stwierdzić, że wody jest tyle samo, choć poziom wody jest inny. Poziom wody zależy więc od kształtu i wielkości naczynia.

Zadnie 4

Ile to jest wody, płynu (1 litr, 2 litry, pół litra).
    Pojemność litra poznaliśmy już w poprzednich zabawach. Teraz dochodzimy do zrozumienia pojemności 2 litrów i pół litra.
    Do 2 litrowej butelki przelewamy wodę z butelki o pojemności 1 litra. Dziecko stwierdza, że butelka wypełniona jest do połowy. Prosimy wie o wlanie jeszcze jednej butelki. Teraz dziecko stwierdza, że tu jest dwa litry, dwie butelki po 1 litrze.
    Następnie pokazujemy dzieciom butelkę ½ litra. Informujemy, że ta butelka to pół litra. Dajemy dzieciom możliwość sprawdzenia.
    Do litrowej butelki nalewamy wodę butelką półlitrową. Dziecko ma możliwość stwierdzenia, że litr to 2 butelki po ½ litra, a dwa litry to 4 butelki po ½ litra.
    Podobne ćwiczenia, co z wodą można wykonywać z materiałem sypkim ( piasek, kasza, ryż itp.)

To jest stopka