Strona główna | Mapa serwisu | English version
Zadania kształtujące pojęcie figur geometrycznych
PRACA > GRY, ZABAWY, ZADANIA > Zadania kształtujące pojęcie figur geometrycznych
       Proces kształtowania pojęć matematycznych jest procesem złożonym, w którym można wyróżnić kilka poziomów rozwoju.
    „ Wg M. Hejnego dzieci 6 – letnie rozumieją na poziomie przedoperacyjnym. Uważa on, że na tym poziomie dzieci akceptują kształty geometryczne takie, jak: okrąg, trójkąt, kwadrat itp. Tylko jako cechy istniejących i znanych rzeczy”.[1]
    Kształt wiec nierozerwalnie związany jest z przedmiotem i bardzo trudno jest dziecku wyodrębnić go jako odrębną cechę. Początkowo dziecko kojarzy przedmiot z kształtem, np. widzi prostokąt i mówi, że to jest ciastko, pudełko, a potem do określonego kształtu porównuje przedmioty, np. jagody są okrągłe jak kulki.
    Zapoznając dzieci z prostymi figurami geometrycznymi powinniśmy tak organizować zajęcia, aby dzieci poznały właściwości figur (kształt, wielkość, grubość) oraz nazwy w trakcie manipulowania. Dostarczać należy dzieciom bogaty asortyment pomocy, wykorzystywać przedmioty codziennego użytku oraz obserwacje środowiska.
    Wprowadzanie pojęć geometrycznych najlepiej poprzedzić pojęciami z zakresu klasyfikowania.
    Do kształtowania intuicji geometrycznych można wykorzystać każde działanie manipulacyjne, ćwiczenie ruchowe, zagadki i gry dydaktyczne.


[1] E. Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska – Dziecięca matematyka

Zadanie 1

 „Układamy proste rymy”
Pomoce:
-        
figury geometryczne (kwadraty, prostokąty, trójkąty i koła) różnej wielkości i w czterech kolorach(czerwony, niebieski, żółty, zielony)

    Dziecko otrzymuje komplet figur geometrycznych. Nauczycielka lub inne dziecko układa na stole wg określonego porządku, np. koło niebieskie, czerwony kwadrat i prosi, by dziecko układało dalej figury..............
    Zadanie to można utrudnić wprowadzając więcej figur i kolorów.

Zadanie2

„Ułóż taki sam wzór” – zabawa ruchowa
    Dzieci losują figury geometryczne w różnych kolorach. Gdy gra muzyka poruszają się w jej rytm. W ty czasie jedno dziecko lub nauczyciel przyczepia w widocznym miejscu wzór z figur geometrycznych, wg którego dzieci mają się ustawić: np.
 kwadrat

Zadanie 3

Pomoce: figury geometryczne, obrazek przedstawiający , np. podwórko wiejskie.
Pokazujemy dzieciom obrazek przypięty na tablicy. Omawiamy jego treść. Następnie prosimy o odszukanie na obrazku określonej figury geometrycznej. Np. trójkąt – dziecko wskazuje – dach domu, kwadrat – okno, koło – wejście do budy psa.

Zadanie 4

„Puzzle”
pomoce: plansze z narysowanymi figurami geometrycznymi, pocięte na części figury geometryczne; koło- 4 części, kwadrat – 2 części, prostokąt – 3 części, trójkąt – 2 części.
    Dajemy dziecku plansze i części figur geometrycznych. Części z jednej strony są pokolorowane ( każda figura ma inny kolor). Odwracamy części białą stroną do wierzchu i prosimy dziecko, aby ułożyło na planszy części tak, żeby powstała określona figura. Jeżeli dziecko ma trudności informujemy go, że może korzystać z podpowiedzi.
    Ilość i wielkość części jest dowolna.

Zadanie 5

„ Do pary”
pomoce; figury geometryczne, plansze z wyciętymi figurami różnej wielkości.
    Dajemy dziecku plansze z wyciętymi otworami o różnych kształtach: koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty różnej wielkości oraz zestaw figur. Omawiając wygląd poszczególnych figur prosimy o dopasowanie jej do odpowiedniego otworu.
    Zadanie można prowadzić w formie gry planszowej
    Na kartce szarego papieru rysujemy z dziećmi trasę gry. Co kilka pól wycinamy jakąś figurę o określonej wielkości. Dziecko rzuca kostką. Jeżeli stanie na polu wyciętym – zadaniem jego jest dopasować figurę i powiedzieć o niej wszystko, co wie.


Zadanie 6

„ Kto ma taką figurę”
pomoce:
48 kartoników o wymiarach 8 x 6 cm. Na kartonikach narysowane są figury geometryczne, różnej wielkości i barwy. Na każdą figurę przypada 12 kartoników             
4figury
Do zabawy potrzebne są jeszcze  szablony figur.
   Gra z grupą dzieci. Rozdajemy kartoniki po równo między dzieci. Prowadzący ma szablony, które pokazuje dzieciom. Zadaniem dzieci jest dopasować kartonik z figurą do szablonu.
    Odmiana gry:
    Kartoniki z figurami lub figury leżą w różnych miejscach sali. Prowadzący kreśli palcem w powietrzu określoną figurę. Zadaniem dzieci jest odszukać taką figurę w sali i ją przynioeść lub powiedzieć, co w sali jest takiego kształtu.

Zadanie 7

„ Co się zmieniło”
na stole układamy kompozycję z różnych figur geometrycznych. Następnie jedno dziecko odchodzi od stołu, a my zamieniamy układ figur. Prosimy dziecko, aby odgadło, co się zmieniła, która figura zmieniła swoje miejsce.
    Można także chować figury. Wtedy pytamy, która figura  zniknęła . Może to być jedna lub kilka.

Zadanie8

Pomoce:
Kartoniki z narysowanymi figurami geometrycznymi o różnej wielkości.  Każdy kartonik występuje podwójnie. Gra odbywa się na zasadzie popularnego „Piotrusia”

Zadanie 9


 „Łamigłówka”
pomoce: kolorowe patyczki
    Przed dziećmi na stole leżą patyczki. Nauczycielka poleca dzieciom  ułożyć:
- ułóż dwa kwadraty z siedmiu patyczków

kwadraty
- ułóż dwa kwadraty z ośmiu patyczków
czworokąty
- ułóż trzy trójkąty z siedmiu patyczków
3trójkąty
-         ułóż prostokąt z sześciu patyczków
prostkąt
-         ułóż domek. Ile patyczków ci potrzeba?
domek
- ułóż gwiazdę pięcioramienną
gwiazda

- zmień figurę i ułóż dwa trójkąty.
trójkaty dwa

Zadanie 10

„Czarodziejski ogród”
pomoce:
kartoniki o kształtach figur geometrycznych, karton A4 lub A3 , ołówek, kredki.


Dzieci wykorzystują kartoniki do skomponowania ogrodu.
Figury imitują kształty grządek w ogródku. Dzieci najpierw układają projekt ogrodu, a następnie obrysowują figury i kolorują „grządki’, np. niebieskie, bo niezapominajki, żółty, bo żonkile, czerwony, bo róże itp.
    Na zakończenie można zrobić konkurs i wybrać najładniejszą pracę.

Zadanie 11

„Jaka to figura”
pomoce: wstążki, paski papieru różnej długości, stoper.

Przebieg zabawy:
Na dwóch stolikach leżą różnej długości wstążki, sznurki lub paski papieru.
W odległości 10 kroków od stołu stoją dzieci w dwóch rzędach.
Na sygnał nauczycielki, np. uderzenie w tamburino jedno dziecko z każdego rzędu dobiega do stołu i układa figurę pokazaną przez nauczycielkę.
Po ułożeniu figury dziecko wraca na koniec swojego rzędu.
Na następny sygnał biegnie następne dziecko.
Możemy mierzyć czas stoperem, kto wykona zadanie szybciej, lub ocenić, kto wykonał dokładniej.
Bawimy się, aż wszystkie dzieci wykonają zadanie lub jest zainteresowanie dzieci.

Zadanie 12

Każde dziecko otrzymuje wykropkowaną kartkę A4. Zadaniem jest odnalezienie jak największej ilości figur.
Tu też możemy wykorzystać zegar do mierzenia czasu lub ilość odnalezionych figur.

Zadanie 13

„Figurkowa sałatka”
Każde dziecko otrzymuje kartonik z figurą w dowolnym kolorze i wielkości.
W zabawie wykorzystać jedną tylko cechę, np. kształt lub wszystkie; kształt, kolor, wielkość.
Dzieci siedzą w kole na krzesełkach. Nauczycielka wymienia figury, które mają zmienić miejsca. Początkowo wszystkie dzieci mają miejsca. Następnie zabieramy jedno krzesełko. Dziecko, które nie zdąży znaleźć sobie miejsca prowadzi zabawę.


To jest stopka