|
||||||
|
||||||
Zadania kształtujące pojęcie figur geometrycznych |
|
|||||
|
||||||
Proces kształtowania pojęć matematycznych jest procesem złożonym, w którym można wyróżnić kilka poziomów rozwoju. „ Wg M. Hejnego dzieci 6 – letnie rozumieją na poziomie przedoperacyjnym. Uważa on, że na tym poziomie dzieci akceptują kształty geometryczne takie, jak: okrąg, trójkąt, kwadrat itp. Tylko jako cechy istniejących i znanych rzeczy”.[1] Kształt wiec nierozerwalnie związany jest z przedmiotem i bardzo trudno jest dziecku wyodrębnić go jako odrębną cechę. Początkowo dziecko kojarzy przedmiot z kształtem, np. widzi prostokąt i mówi, że to jest ciastko, pudełko, a potem do określonego kształtu porównuje przedmioty, np. jagody są okrągłe jak kulki. Zapoznając dzieci z prostymi figurami geometrycznymi powinniśmy tak organizować zajęcia, aby dzieci poznały właściwości figur (kształt, wielkość, grubość) oraz nazwy w trakcie manipulowania. Dostarczać należy dzieciom bogaty asortyment pomocy, wykorzystywać przedmioty codziennego użytku oraz obserwacje środowiska. Wprowadzanie pojęć geometrycznych najlepiej poprzedzić pojęciami z zakresu klasyfikowania. Do kształtowania intuicji geometrycznych można wykorzystać każde działanie manipulacyjne, ćwiczenie ruchowe, zagadki i gry dydaktyczne. [1] E. Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska – Dziecięca matematyka Zadanie 1„Układamy proste rymy”Pomoce: - figury geometryczne (kwadraty, prostokąty, trójkąty i koła) różnej wielkości i w czterech kolorach(czerwony, niebieski, żółty, zielony) Dziecko otrzymuje komplet figur geometrycznych. Nauczycielka lub inne dziecko układa na stole wg określonego porządku, np. koło niebieskie, czerwony kwadrat i prosi, by dziecko układało dalej figury.............. Zadanie to można utrudnić wprowadzając więcej figur i kolorów. Zadanie2„Ułóż taki sam wzór” – zabawa ruchowaDzieci losują figury geometryczne w różnych kolorach. Gdy gra muzyka poruszają się w jej rytm. W ty czasie jedno dziecko lub nauczyciel przyczepia w widocznym miejscu wzór z figur geometrycznych, wg którego dzieci mają się ustawić: np. Zadanie 3Pomoce: figury geometryczne, obrazek przedstawiający , np. podwórko wiejskie.Pokazujemy dzieciom obrazek przypięty na tablicy. Omawiamy jego treść. Następnie prosimy o odszukanie na obrazku określonej figury geometrycznej. Np. trójkąt – dziecko wskazuje – dach domu, kwadrat – okno, koło – wejście do budy psa. Zadanie 4„Puzzle”pomoce: plansze z narysowanymi figurami geometrycznymi, pocięte na części figury geometryczne; koło- 4 części, kwadrat – 2 części, prostokąt – 3 części, trójkąt – 2 części. Dajemy dziecku plansze i części figur geometrycznych. Części z jednej strony są pokolorowane ( każda figura ma inny kolor). Odwracamy części białą stroną do wierzchu i prosimy dziecko, aby ułożyło na planszy części tak, żeby powstała określona figura. Jeżeli dziecko ma trudności informujemy go, że może korzystać z podpowiedzi. Ilość i wielkość części jest dowolna. Zadanie 5 „ Do pary” pomoce; figury geometryczne, plansze z wyciętymi figurami różnej wielkości. Dajemy dziecku plansze z wyciętymi otworami o różnych kształtach: koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty różnej wielkości oraz zestaw figur. Omawiając wygląd poszczególnych figur prosimy o dopasowanie jej do odpowiedniego otworu. Zadanie można prowadzić w formie gry planszowej Na kartce szarego papieru rysujemy z dziećmi trasę gry. Co kilka pól wycinamy jakąś figurę o określonej wielkości. Dziecko rzuca kostką. Jeżeli stanie na polu wyciętym – zadaniem jego jest dopasować figurę i powiedzieć o niej wszystko, co wie. Zadanie 6„ Kto ma taką figurę”pomoce: 48 kartoników o wymiarach 8 x 6 cm. Na kartonikach narysowane są figury geometryczne, różnej wielkości i barwy. Na każdą figurę przypada 12 kartoników Do zabawy potrzebne są jeszcze szablony figur. Gra z grupą dzieci. Rozdajemy kartoniki po równo między dzieci. Prowadzący ma szablony, które pokazuje dzieciom. Zadaniem dzieci jest dopasować kartonik z figurą do szablonu. Odmiana gry: Kartoniki z figurami lub figury leżą w różnych miejscach sali. Prowadzący kreśli palcem w powietrzu określoną figurę. Zadaniem dzieci jest odszukać taką figurę w sali i ją przynioeść lub powiedzieć, co w sali jest takiego kształtu. Zadanie 7„ Co się zmieniło”na stole układamy kompozycję z różnych figur geometrycznych. Następnie jedno dziecko odchodzi od stołu, a my zamieniamy układ figur. Prosimy dziecko, aby odgadło, co się zmieniła, która figura zmieniła swoje miejsce. Można także chować figury. Wtedy pytamy, która figura zniknęła . Może to być jedna lub kilka. Zadanie8Pomoce:Kartoniki z narysowanymi figurami geometrycznymi o różnej wielkości. Każdy kartonik występuje podwójnie. Gra odbywa się na zasadzie popularnego „Piotrusia” „Jaka to figura” |
||||||
|
||||||