Strona główna | Mapa serwisu | English version
Zadania służące wyrabianiu orientacji w schemacie własnego ciała.
PRACA > GRY, ZABAWY, ZADANIA > Zadania służące wyrabianiu orientacji w schemacie własnego ciała.
   Aby prawidłowo przygotować dziecko do szkoły nie można zapomniec o kształtowaniu orientacji przestrzennej.  
    Jeżeli dziecko posiądzie w tym zakresie wiedzę lepiej zrozumie swoje otoczenie i mądrzej będzie w nim funkcjonowało. W zdobywaniu tej wiedzy najważniejsze jest doświadczenie dziecka. Dziecko bowiem poznaje przestrzeń poprzez własny ruch, obserwacje, odczucia i nazywanie własnych doświadczeń.
    Zdobywanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni powinno zawsze odbywac się w naturalnych sytuacjach i przy każdej nadarzającej się okazji.
    Zaczynamy od:
    - uświadamiania dzieciom schematu własnego ciała,
    - rozwijania zdolności do rozpatrywania otoczenia z własnego punktu widzenia,
    - wdrażania do przyjmowania punktu widzenia drugiej osoby,
    - orientowania się w przestrzeni z uwzględnieniem różnych obiektów.
    Następnie przechodzimy do rzeczy trudniejszej jaką jest orientacja na kartce papieru i lustrzane odbicie przedmiotu.
    W zabawach i zadaniach tego typu obok czynności werbalnych wykorzystujemy także rysunek, ruch i muzykę oraz ćwiczenia doskonalące spostrzegawczość wzrokową, słuchową i dotykową.
    Aby nauka była dla dziecka przyjemnością należy pamiętac o stopniowaniu trudności.

Zadanie 1

„Moje ręce”
Pomoce: plansza z narysowanymi dłońmi – dwie prawe, dwie lewe:
10 niebieskich krążków 1o czerwonych ( umownie paznokcie),
Kostka z kropkami czerwonymi i niebieskimi na ściankach lub zwykła kostka do gry (umownie cyfry 1,2,3 oznaczają kolor czerwony; cyfry 4, 5, 6 kolor niebieski).
Przebieg gry.
    Grający (dwoje dzieci) siedzą naprzeciw siebie po obydwu stronach planszy.
    Każdy z graczy rzuca kostką. Jeśli wypadnie niebieska kropka lub cyfry 4, 5, 6 to umieszczamy krążek na palcu prawej dłoni, a jeśli czerwona kropka lub cyfra 1, 2, 3 na lewej.
    Jeżeli na jednej ręce mamy „pomalowane” już wszystkie paznokcie, a kostka wskaże tą rękę, gracz traci kolejkę.
    Wygrywa ten, kto pierwszy „ pomaluje” paznokcie u obu rąk.

Zadanie 2

Pomoce:
Plansza,
Kostka ( na ściankach obok cyfr znajdują się strzałki z kierunkiem: w prawo, w lewo, w dół, do góry).

kostka
    Na kartonie A3 lub większym rysujemy na rogach 4 domy. Są to domy do wynajęcia. Reszta planszy jest w koła imitujące kamienie. My znajdujemy się na środku, na polanie. Tam zrzucił nas helikopter. Musimy przed nocą dotrzec do jednego z domów. Będziemy poruszac się zgodnie z kierunkiem, jaki pokaże nam strzałka na kostce i tyle kroków, jaka będzie cyfra. Możemy poprosić dziecko o nazwanie kierunku. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do domu.
polana


Zadanie 3

„Prowadzenie do celu”
  Chętnemu dziecku zawiązujemy oczy chustką. Następnie zadaniem nauczycielki lub wskazanego dziecka jest zaprowadzić „ciuciubabkę” do określonego celu, np. przeprowadzić od wejścia do sali do łazienki.
    Musimy pamiętać, że tylko zawiązujemy oczy dziecku, które wyraża na to zgodę i dbamy o bezpieczeństwo, aby dzieci nie zrobiły sobie krzywdy.

Zadanie 4

„ Szukanie zaginionej zabawki”
    zabawę tę można prowadzić w sali lub na terenie.
Zasady podobne jak w zadaniu 3. Z tą zmianą, że tu dziecko poszukuje schowanej zabawki lub innego przedmiotu. Musi iść za wskazaniem prowadzącego, np. idź dwa kroki do przodu, trzy kroki w prawo, jeden w lewo itd., aż dojdzie dziecko do celu.

Zadanie 5

Liczba uczestników: 2
Pomoce:
- Plansze indywidualne przedstawiające stół z 4 talerzami, po jednym z każdej strony stołu,
- Nakrycia wypożyczone z kuchni dla lalek (widelce, noże, kubki)
- Kostka z rysunkami na ściankach (widelec, nóż, kubek) lub z literami:
   P – prawa strona, L lewa strona, N – nad talerzem.


Dzieci biorące udział w grze rzucają kostką. Zgodnie z wyrzuconą literą lub obrazkiem układają zastawę na stole. Wygrywa ten, kto pierwszy nakryje stół.
Można wydłużyć grę poprzez wydłużanie stołu, większa liczba gości na obiedzie.



Zadanie 6

Pomoce:
-         owoce,
-         talerz,
-         miska,
-         serwetki,
-         wazon z kwiatami.


Na stole są owoce, serwetki, talerz, miska i wazon z kwiatami. Przed przystąpieniem do wykonania zadania można przeprowadzić rozmowę na temat owoców lub estetycznego nakrywania stołu. Następnie podając określone polecenia prosimy dziecko o wykonanie go, np.
-         włóż owoce cytrusowe do miski,
-         połóż na talerz maliny i truskawki,
-         pod każdy talerz połóż serwetkę
-         na środku stołu ustaw w3azon z kwiatami.
Zabawę można urozmaicić wprowadzając współzawodnictwo. Zadanie wykonują jednocześnie dzieci przy dwóch stołach lub mierzymy czas wspólnie z pozostałymi dziećmi w umówiony wcześniej sposób.



Zadanie 7

Gra „ W przeciwne”
Nauczycielka lub wybrane dziecko mówi słowo oznaczające, np.. kierunek – w prawo. Zadaniem dziecka, które otrzyma chusteczkę jest powiedzenie słowa przeciwnego, - w lewo,
Lub jak było -  wysoko – nisko.
    Odmianą może być obmyślanie zdania ze słowem oznaczającym stosunki przestrzenne, np. blisko – dziecko mówi – „Mieszkam blisko przedszkola”, lub całego opowiadania – praca w grupach.


Zadanie 8

„Matematyczne dyktando”
    Nauczycielka czyta dzieciom proste opowiadanie. Zadaniem dzieci jest narysować to, o czy czytała nauczycielka.
Np. Na dole , na ziemi rosła zielona trawa. Na środku stał wysoki dom. Miał 8 pięter. W oknie na 6 piętrze były niebieskie firanki. Po prawej stronie domu rosły dwa drzewa, jedno wysokie, a drugie niskie. Na wysokim drzewie siedział ptak, a na niskim rosły jabłka. Po lewej stronie domu rosły kwiaty i stał pies.


To jest stopka