|
||||||
|
||||||
Zadania służące kształtowaniu pojęcia liczb naturalnych i cyfr – rozumienia, że liczby można porządkować, porównywać, dodawać i odejmować. |
|
|||||
|
||||||
W przedszkolu jest wiele okazji do liczenia i zapoznawania dzieci z liczbami i zależnościami, jakie między nimi zachodzą. Początkowo dzieci przeliczają przedmioty, którymi manipulują i wymawiają liczebniki oraz próbują je szeregować. Jest to jednak początkowo liczenie mechaniczne, bez zachowania kolejności liczb. Ponadto dzieci w wieku przedszkolnym mają tendencję do oceniania liczebności zbioru wg wielkości zajmowanej powierzchni oraz wielkości samych elementów. Dla oceny stosunków ilościowych ważna jest liczba przedmiotów, a nie przestrzeń przez nie zajmowana. Dlatego musimy prowadzić z dziećmi wiele różnorodnych ćwiczeń w porównywanie, odwzorowywanie i odtwarzanie zbiorów. Najszybciej dziecko zrozumie manipulując na konkretach. Można wykorzystywać tu każdą nadarzającą się sytuację, np. rozdawanie szarf potrzebnych do zabawy, rozkładanie sztućców do obiadu. Takie łączenie w pary pozwala na ustalenie odpowiedniości wzajemnie jednoznacznej i określenie czy w danym zbiorze jest: mniej, więcej, czy tyle samo. Działania możemy prowadzić na zbiorach jednorodnych i różnorodnych. Tego typu zadania pozwolą na przygotowanie dzieci do nauki o liczbach. Treść liczby, to cechy i stosunki ilościowe, które można wyrazić za pomocą symboli matematycznych: cyfr i znaków (=, +, <, >, - ). W przedszkolu zapoznajemy dzieci z dwoma aspektami liczby – kardynalnym (moc zbioru) i porządkowym (który z kolei). Dla kształtowania pojęcia liczby ważne są także umiejętności porządkowania zbiorów wg wzrastającej i malejącej ilości elementów. Punktem wyjścia przy opracowywaniu kolejnych działań na liczbach jest aktywność dziecka na konkretach. Dzięki temu będzie mu łatwiej zrozumieć abstrakcyjne pojęcie znaków, np. znak „+” powinien się dziecku kojarzyć z ruchem dokładania, dosuwania, a znak „-„ z ruchem odsuwania, zabierania. Zadanie 1„ Różnokolorowy rysunek” – liczenie w zakresie 6.Pomoce: - Dwie pokratkowane plansze, - Kwadratowe i prostokątne elementy w różnych kolorach odpowiadające liczbom 1 –6, - Kostka z układem oczek 1 – 6. gra przeznaczona jest dla dwóch lub czterech graczy. Każdy gracz kolejno rzuca kostką, następnie wybiera element odpowiadający liczbie wyrzuconej na kostce i umieszcza go na swojej pokratkowanej planszy w dowolnym miejscu. Zadaniem dziecka lub dzieci jest ułożenie na planszy figury przedstawiającej konkretny przedmiot; np. stół, kwiat, ludzik, stołek. Przedmioty mogą być narzucone przez prowadzącego lub może być dowolność. Dziecko samo decyduje, co chce ułożyć. Zadanie 2„Loteryjka liczbowa”Plansza, kartoniki z cyframi 0 – 10 lub narysowaną określoną liczbą elementów Zadanie 3 „ Kto ma tę samą liczbę” Do gry wykorzystujemy kartoniki wykonane samodzielnie przez dzieci. Można wykorzystać nakrywki z gry „loteryjka liczbowa” W grze bierze udział 5 dzieci. Każde dziecko dostaje po 2 kartoniki z obrazkami liczbowymi, a kartoniki z cyframi, odwrócone w dół kładziemy na stole. Grę rozpoczyna dziecko, które ma cyfrę 1. Kartonik z tą cyfrą kładzie na stole, a pod nim dziecko dopasowuje kartonik z obrazem liczbowym. Jako następne wychodzi dziecko, które ma cyfrę 2 itd., aż do 10. W tej grze utrwalamy jednocześnie ciąg liczbowy. Zadanie 4„Szukaj sąsiada”pomoce: kartoniki z liczbami 1-10, dwie kostki; na ścianach jednej są cyfry 1 – 6, na drugiej 6 – 10. Wychowawczyni lub wybrane dziecko rzuca kostką i wymienia liczbę jaka wypadła. Zadaniem dziecka jest odnalezienie sąsiada z lewej i prawej strony danej liczby.Np. na kostce wypada 6. Dzieci najpierw z szeregu wyjmują 6, a następnie 5 i 7. Zabawę można utrudnić poprzez: - dzieci mają ułożone kartoniki w przypadkowej kolejności - dzieci wymieniają tylko cyfry sąsiadujące bez wymienionej na kostce. Zadanie 5„Gdzie mój dom” – zabawa ruchowapomoce: obręcze, kartoniki z cyframi 1 – 10 Na dywanie rozłożone są obręcze. Przy każdej obręczy cyfra oznaczająca numer domu. W obręczy stoją lub kucają dzieci z zamkniętymi oczami. Nauczycielka lub wybrane dziecko zamieniają numery. Gdy dzieci otwierają oczy biegają w rytm muzyki i poszukują swoich domów. Zadanie 6 |
||||||
|
||||||