Strona główna | Mapa serwisu | English version
Zadania służące kształtowaniu pojęcia liczb naturalnych i cyfr – rozumienia, że liczby można porządkować, porównywać, dodawać i odejmować.
PRACA > GRY, ZABAWY, ZADANIA > Zadania służące kształtowaniu pojęcia liczb naturalnych i cyfr – rozumienia, że liczby można porządkować, porównywać, dodawać i odejmować.
     W przedszkolu jest wiele okazji do liczenia i zapoznawania dzieci z liczbami i zależnościami, jakie między nimi zachodzą.
    Początkowo dzieci przeliczają przedmioty, którymi manipulują i wymawiają liczebniki oraz próbują je szeregować. Jest to jednak początkowo liczenie mechaniczne, bez zachowania kolejności liczb. Ponadto dzieci w wieku przedszkolnym mają tendencję do oceniania liczebności zbioru wg wielkości zajmowanej powierzchni oraz wielkości samych elementów.
    Dla oceny stosunków ilościowych ważna jest liczba przedmiotów, a nie przestrzeń przez nie zajmowana. Dlatego musimy prowadzić z dziećmi wiele różnorodnych ćwiczeń w porównywanie, odwzorowywanie i odtwarzanie zbiorów. Najszybciej dziecko zrozumie manipulując na konkretach. Można wykorzystywać tu każdą nadarzającą się sytuację, np. rozdawanie szarf potrzebnych do zabawy, rozkładanie sztućców do obiadu. Takie łączenie w pary pozwala na ustalenie odpowiedniości wzajemnie jednoznacznej i określenie czy w danym zbiorze jest: mniej, więcej, czy tyle samo.
    Działania możemy prowadzić na zbiorach jednorodnych i różnorodnych.
    Tego typu zadania pozwolą na przygotowanie dzieci do nauki o liczbach.
    Treść liczby, to cechy i stosunki ilościowe, które można wyrazić za pomocą symboli matematycznych: cyfr i znaków (=, +, <, >, - ). W przedszkolu zapoznajemy dzieci z dwoma aspektami liczby – kardynalnym (moc zbioru) i porządkowym (który z kolei).
    Dla kształtowania pojęcia liczby ważne są także umiejętności porządkowania zbiorów wg wzrastającej i malejącej ilości elementów.
    Punktem wyjścia przy opracowywaniu kolejnych działań na liczbach jest aktywność dziecka na konkretach. Dzięki temu będzie mu łatwiej zrozumieć abstrakcyjne pojęcie znaków, np. znak „+” powinien się dziecku kojarzyć z ruchem dokładania, dosuwania, a znak „-„ z ruchem odsuwania, zabierania.
 

Zadanie 1

„ Różnokolorowy rysunek” – liczenie w zakresie 6.
Pomoce:
-        
Dwie pokratkowane plansze,
-        
Kwadratowe i prostokątne elementy w różnych kolorach odpowiadające liczbom 1 –6,
-        
Kostka z układem oczek 1 – 6.
pole
gra przeznaczona jest dla dwóch lub czterech graczy.
Każdy gracz kolejno rzuca kostką, następnie wybiera element odpowiadający liczbie wyrzuconej na kostce i umieszcza go na swojej pokratkowanej planszy w dowolnym miejscu.
Zadaniem dziecka lub dzieci jest ułożenie na planszy figury przedstawiającej konkretny przedmiot; np. stół, kwiat, ludzik, stołek.
Przedmioty mogą być narzucone przez prowadzącego lub może być dowolność. Dziecko samo decyduje, co chce ułożyć.

Zadanie 2

„Loteryjka liczbowa”
Plansza, kartoniki z cyframi 0 – 10 lub narysowaną określoną liczbą elementów


Zadanie 3
„ Kto ma tę samą liczbę”

    Do gry wykorzystujemy kartoniki wykonane samodzielnie przez dzieci. Można wykorzystać nakrywki z gry „loteryjka liczbowa”
    W grze bierze udział 5 dzieci. Każde dziecko dostaje po 2 kartoniki z obrazkami liczbowymi, a kartoniki z cyframi, odwrócone w dół kładziemy na stole.
    Grę rozpoczyna dziecko, które ma cyfrę 1. Kartonik z tą cyfrą kładzie na stole, a pod nim dziecko dopasowuje kartonik z obrazem liczbowym. Jako następne wychodzi dziecko, które ma cyfrę 2 itd., aż do 10.
    W tej grze utrwalamy jednocześnie ciąg liczbowy.

Zadanie 4

„Szukaj sąsiada”
    pomoce:
 kartoniki z liczbami 1-10, dwie kostki; na ścianach jednej są cyfry 1 – 6, na drugiej 6 – 10.
    Wychowawczyni lub wybrane dziecko rzuca kostką i wymienia liczbę jaka wypadła. Zadaniem dziecka jest odnalezienie sąsiada z lewej i prawej strony danej liczby.Np. na kostce wypada 6. Dzieci najpierw z szeregu wyjmują 6, a następnie 5 i 7.
    Zabawę można utrudnić poprzez:
-        
dzieci mają ułożone kartoniki w przypadkowej kolejności
-        
dzieci wymieniają tylko cyfry sąsiadujące bez wymienionej na kostce.

Zadanie 5

   „Gdzie mój dom” – zabawa ruchowa
pomoce:
obręcze, kartoniki z cyframi 1 – 10
    Na dywanie rozłożone są obręcze. Przy każdej obręczy cyfra oznaczająca numer domu. W obręczy stoją lub kucają dzieci z zamkniętymi oczami. Nauczycielka lub wybrane dziecko zamieniają numery. Gdy dzieci otwierają oczy biegają w rytm muzyki i poszukują swoich domów.

Zadanie 6

„ Powiedz większą lub mniejszą liczbę”
Kartoniki z liczbami 1 – 10.
    Dzieci siedzą w półkolu na dywanie lub przy stolikach. Każde ma kartonik z liczbą.
    Nauczycielka mówi: zaraz zaczniemy zabawę. Ja powiem: Zjadłam dwa jabłka. A kto zjadł więcej? Dziecko, które ma kartonik z większą liczbą odpowiada: Ja zjadłam 3 jabłka, ja zjadłem 5 jabłek. Itd.

Zadanie 7

„Liczbowe kwiatki”
Chętne dzieci, może to być zespół lub dwoje dzieci otrzymują  liczbowy kwiatek ( kwiatek z wpisanymi liczbami) oraz woreczek z żetonami ( mogą to być nakrętki od butelek z naklejonymi lub napisanymi cyframi).
Układy cyfr mogą być różne, to tylko przykład;
( 0, 3, 5, 7, 10, 8, 9, 1, 6, 11)
(3, 6, 12, 1, 5, 0, 13, 2, 8, 14,)
(0, 1, 2, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 16,)
(0, 2, 3, 5, 9, 10, 11, 13, 4, 1)
(1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19)

                                                                             kwiat            

Zadanie 8

Pomoce:
Kartoniki jak do domina. Suma kropek na kartoniku jest równa 1 –10 oraz kartoniki z liczbami ( suma kropek na kostce domina).


Zadanie 9
„Szukaj pary”
Pomoce:
Cyfry (kartoniki lub lizaki)
Przebieg zabawy:
    Dwoje dzieci robi „Bramę”. Nad bramą ( trzymają w ręku dowolną liczbę), np. 8. Zadaniem dzieci jest na sygnał ustawić się tak w pary, aby ich liczby w sumie tworzyły 8. Są to np. dzieci z kartonikami 4 i 4; 7 i 1; 6 i 2; 5 i 3.

  Zadanie 10
Pomoce;

Kartoniki z liczbami 1 –10 oraz kartoniki z napisanymi działaniami.

Przebieg zabawy:
Kartoniki tasujemy i rozdajemy między uczestników gry ( 2 – 4 dzieci). Zaczyna dziecko, które ma kartonik z cyfrą 1. Dziecko, które ma kartonik z działaniem, którego wynik wynosi 1 dokłada go. Następnie rusza się dziecko z kartonikiem 2 itd.
Wygrywa to dziecko, które pierwsze pozbędzie się swoich kartoników.

Zadanie 11

„ Przebieganie” – zabawa ruchowa
    W sali gimnastycznej lub na terenie rysujemy dwie linie naprzeciw siebie w odległości 10 kroków odmierzonych przez dzieci.
    Następnie na linii ustawiamy 10 dzieci. Stojące dzieci samodzielnie odliczają: pierwszy, drugi, trzeci.......
    Ostatnie dziecko na linii stwierdza, że jest nas dziesięcioro i przebiega na drugą stronę. Stając na drugiej linii mówi jestem pierwszy. Następnie odzywa się kolejne dziecko i mówi: Jest nas dziewięcioro i przebiega na drugą stronę mówiąc jestem drugi....
Bawimy się dotąd, dopóki wszystkie dzieci nie zmienią miejsca. Zabawę możemy powtarzać kilka razy. Za każdym razem dzieci odliczają swoją kolejność.                   
To jest stopka