Strona główna | Mapa serwisu | English version
Zadania służące dostrzeganiu cech wielkościowych przedmiotów
PRACA > GRY, ZABAWY, ZADANIA > Zadania służące dostrzeganiu cech wielkościowych przedmiotów
   Aby lepiej poznać otaczającą rzeczywistość dziecko najpierw obserwuje, a potem zaczyna działać. Chcąc zrozumieć zależności zachodzące między przedmiotami i zjawiskami dziecko musi wyodrębnić jego pewne cechy, np. coś jest małe, a coś jest duże; że na duży klocek możemy położyć mały, że pień drzewa jest gruby, a łodyga kwiatu cienka.
    Wyodrębnianie niektórych cech przedmiotu powinniśmy zaczynać z dziećmi od wychwycenia wyraźnych różnic na dwóch przedmiotach, a następnie przejść do mniej wyrazistych cech na większej liczbie przedmiotów.
     Wykorzystywać możemy każdą okazję, spacer, zabawy na powietrzu lub w sali, zajęcia z całą grupą, w małych zespołach lub indywidualne.
    Przy porównywaniu musimy najpierw znaleźć punkt odniesienia. Jak wszędzie tak i tu najważniejszy jest czynnik manipulacyjny.

Zadanie 1

Pomoce:  koła lub inne figury duże i małe.
    Na stole leżą koła duże i małe w różnych kolorach. Oglądając z dziećmi figury omawiamy ich wielkość. Pokazujemy koła małe i duże, nazywamy wielkości i odkładamy ponownie na stolik. Dajemy dzieciom chwilę, aby mogły samodzielnie manipulować, mierzyć.
    Następnie pokazujemy duże koło i prosimy o pokazanie takiego samego, innym razem mniejszego lub większego.
    Można polecić ułożenie wieży z kółek małych i dużych, porównać ich wysokość.
    Do tego ćwiczenia możemy wykorzystać także kamyki (duże i małe), guziki, listki. Można wprowadzić trzecią wielkość do wprowadzenia lub utrwalenia pojęcia większy od; mniejszy od.....

Zadanie 2

„Znajdź to, o co proszę”
pomoce;
różne przedmioty różniące się między sobą wielkością.
    W różnych miejscach sali porozkładane są różne przedmioty ( kamyki, guziki różniące się wielkością), wstążki różniące się długością i paski papieru różniące się szerokością.
    Grupę dzieci dzielimy na trzy lub cztery grupy ( w zależności ile grup przedmiotów mamy). Każda grupa ma znaleźć ukryte w sali rzeczy i ułożyć w kolejności od najmniejszego do największego lub od najwęższego do najszerszego.
    W następnej kolejce robimy odwrotnie. Możemy wykonywać to na czas.

Zadanie 3

„Co się zmieniło”
    Przedmioty różniące się między sobą wielkością, wysokością, długością, np. lalki w trzech wysokościach, spódnice w czterech długościach, klocki w czterech wielkościach.
    Wszystkie te przedmioty ułożone są na stole. Dokładnie z dziećmi je oglądamy i omawiamy ich właściwości. Następnie prosimy o wyjście z sali jedno dziecko i zmieniamy lub zabieramy jedną rzecz. Prosimy, aby dziecko po powrocie powiedziało nam, co się zmieniło. Co przybyło lub ubyło, czy zmieniło miejsce. Prosimy także o opisanie dokładnie wyglądu.

Zadanie 4

„W bibliotece”
pomoce;
książki różniące się wielkością, grubością, szerokością.
    W kąciku książki urządzamy bibliotekę. Wystawiamy różne książki. Przychodzimy do biblioteki i prosimy o określoną książkę. Proszę, podaj mi książkę kwadratową, grubą i małą.


Zadanie 5

    Dzieci poruszają się w rytm muzyki po sali. Na przerwę w muzyce mają ustawić się wg polecenia nauczycielki lub wg rysunku na planszy.
-         ustawcie się wg wzrostu od najniższego do najwyższego
-         ustawcie się na przemian dziecko wysokie, dziecko niskie
-         ustawcie się od największego do najmniejszego
 kreski

Zadanie 6

„Kto lub co to jest”
    Nauczycielka lub wybrane dziecko opisuje daną osobę lub jakiś przedmiot. Dzieci mają odgadnąć o kim lub o czym mowa, np. Kto to jest? Ma jasne włosy, jest niższy od Kasi , a wyższy od Marka.

Zadnie 7

„Budujemy dom”
Pomoce:
Kartony z narysowanymi fundamentami domów, prostokąty (imitujące cegiełki), karteczki z cyframi poprzedzonymi znakiem „+” lub „-„ .
kartoniki
Przebieg zabawy
Każdy z uczestników (np. 4 dzieci) dostaje plansze z zaznaczonym początkiem budowy. Kartoniki wymieszane i odwrócone pustą stroną do góry leżą na stole.
    Kolejno każde dziecko odwraca jeden kartonik. Jeżeli wylosuje kartonik ze znakiem „+” dokłada cegiełki i buduje dom, jeżeli ze znakiem „-„ „rozbiera dom”. Dziecko dokłada lub odejmuje tyle cegiełek ile wskazuje liczba. Jeżeli dziecko wyciągnie kartonik ze znakiem „-„ i nie ma cegiełek do zdjęcia to traci kolejkę. Wygrywa ten, co buduje najwyższy dom.
To jest stopka