Strona główna | Mapa serwisu | English version
Zadania doskonalące poznawanie, porządkowanie i klasyfikowanie zbiorów na podstawie cech jakościowych.
PRACA > GRY, ZABAWY, ZADANIA > Zadania doskonalące poznawanie, porządkowanie i klasyfikowanie zbiorów na podstawie cech jakościowych.
    Wszystko, co dziecko otacza ( przedmioty, rośliny, zwierzęta) występuje niby oddzielnie, a jednak coś ich łączy. Tworzą zbiory (rodziny), które najpierw dzieci rozpoznają ze względu na nazwę, np. lalki, misie, samochody.
    Porządkują swoje środowisko łącząc przedmioty w zbiory (grupy) wg ich cech, właściwości i kategorii.
    Do porównywania cech jakościowych przedmiotu dziecko włącza spostrzeganie, obserwowanie, uwagę i pamięć. Do kształtowania tych pojęć potrzebne są dziecku coraz to bardziej złożone czynności umysłowe.
    Dzieci 5 6 – letnie tworzą już zbiory na podstawie pojęcia ogólnego, do którego należą przedmioty mające cechy wspólne, np. obrazy w kształcie kwadratu, kubki, talerze, szklanki miski, jako naczynia kuchenne.
    Najpierw dziecko przyswaja pojęcia w oparciu o cechy charakterystyczne przedmiotów lub zjawisk, a przy końcu okresu przedszkolnego tworzy pojęcia na podstawie cech istotnych, np. cechą istotną ogólnego pojęcia „zegary” jest odmierzanie czasu.
    Podczas porządkowania naturalnych okazów, przedmiotów lub zjawisk mamy do czynienia z (pęczkiem, gromadką, bukietem, wiązką), którą możemy otoczyć pętlą (wstążką, tasiemką, sznurkiem).
    Na dalszych etapach działań w grupie dzieci starszych, kiedy zbiory przedmiotów występują także w postaci narysowanych elementów stosujemy określenie „otocz linią”.

Zadanie 1

 Na stole leżą różne przedmioty użytkowe dobrze znane dzieciom, wykonane z różnych materiałów, np. 4 łyżeczki (dwie wykonane z metalu, dwie z plastiku); 3 pudełeczka (dwa z drewna , jedno z tektury); 4 grzebienie (dwa z metalu i dwa z plastiku); kredki w oprawie drewnianej i świecowe; naczynia kuchenne z kącika lalek (plastikowe) i jednorazowego użytku; klocki drewniane i plastikowe.
Leżące przedmioty dokładnie z dziećmi oglądamy, tłumaczymy z jakiego materiału zostały wykonane i do czego służą. Następnie przy pomocy dotyku rozpoznajemy co to jest i z czego zostało zrobione.
    Na zakończenie części wstępnej dzieci segregują przedmioty ze względy na materiał z jakiego zostały zrobione.
    Teraz bierzemy po dwa przedmioty takiego samego rodzaju lecz wykonane z innego materiału i wkładamy do woreczka. Teraz możemy już zacząć właściwą zabawę w odnajdywanie zagubionych rzeczy.
    Wybieramy dwoje lub troje dzieci w zależności ile mamy woreczków ze schowanymi przedmiotami. Każde dziecko może mieć jeden woreczek lub kilka; są to urzędnicy w biurze rzeczy znalezionych. Reszta dzieci wybiera sobie jakiś przedmiot i wybiera się do biura, aby znaleźć taki sam. Staje przed urzędnikiem i pyta, czy u pana, pani znajdę taki , a taki przedmiot, np. łyżeczkę do herbaty wykonaną z plastiku. Urzędnik wkłada rękę do woreczka i za pomocą dotyku stwierdza, czy ma taki przedmiot, jeśli tak to daje klientowi, a jeśli nie to odsyła do następnego urzędnika.
    Przedmioty możemy segregować ze względu na przydatność, sposób wykorzystania.

Zadnie 2

„Co należy do tej rodziny”
Dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka wymienia kilka nazw określających pojęcia nadrzędne np. meble, owoce, warzywa, drzewa, zwierzęta. Dzieci wymieniają nazwy rzeczy, które należą do danej rodziny. Za chwilę przyspieszymy tempo. Każde z was będzie musiało szybko powiedzieć nazwę rzeczy lub dać „fanta”
    Nauczycielka mówi pojęcie nadrzędne i rzuca piłką do dziecka, dziecka wymienia nazwę rzeczy należącej do tej rodziny i odrzucić piłkę do nauczycielki itd.

Zadnie 3

„Porządkowanie sali”
    W miarę możliwości pod nieobecność dzieci robimy nieporządek w sali . mieszamy zabawki ze sobą,  lalki, misie różnej wielkości, samochody, klocki, naczynia z kuchenki lalek.
    Po przyjściu dzieci stwierdzamy, że ktoś bardzo niegrzeczny zrobił nam w sali bałagan. Ale my to zaraz posprzątamy. Wszystko znajdzie swoje miejsce. Zadaniem dzieci jest posegregować zabawki i poustawiać na swoje miejsce.

Zadnie 4

Pomoce:
Zestaw „obrazki do pary” lub zestaw innych obrazków przedstawiających różne przedmioty.
    Obrazki rozdajemy między uczestników zabawy w sposób losowy. Dzieci układają obrazki przed sobą. Następnie prosimy dzieci o wyszukiwanie i odkładanie w jedno określone miejsce obrazków mających wspólną cechę, np.
-         szukam obrazków przedstawiających przedmioty, których nazwa rozpoczyna się głoską m.
-         Szukam obrazków, które przedstawiają zwierzęta.
-         Szukam obrazków, które przedstawiają ubrania z rękawami
-         Szukam obrazków, które nie przedstawiają zwierząt itp.

Zadanie 5

Zabawa ruchowa
    Na podłodze leżą dwie obręcze. Dzieci poruszają się w rytm muzyki. Na przerwę do obręczy wchodzą tylko dzieci, które odpowiadają opisowi, np. do jednej obręczy wchodzą dzieci w niebieskich bluzkach, a do drugiej dzieci, które mają ciemne włosy itd...

Zadanie 6
Dzieci podzielone są na dwa lub trzy zespoły w zależności ile dzieci bierze udział.  Na stolikach leżą wycięte z papieru kolorowego figury o różnych kolorach, kształtach i wielkości.
    Zadaniem dzieci jest wykonać pracę plastyczną na dowolny temat z wykorzystaniem określonych przez nauczycielkę figur.
    - Pierwszy zespół wykonuje pracę tylko z małych i dużych zielonych trójkątów.
-         Drugi zespół wykonuje pracę z figur, które nie są trójkątami i kwadratami.
-         Trzeci zespół z figur, które nie są zielone i duże. itp.

Zadanie 7

    „Gdzie byliśmy na wakacjach”
 Pomoce:
-         Pocztówki z różnych regionów  ( morze, góry, jeziora).
Pocztówki rozłożone leżą na stole. Wspólnie z dziećmi oglądamy pocztówki, słuchamy wypowiedzi na temat ciekawych miejsc odwiedzonych w czasie wakacji.
     Po wysłuchaniu wypowiedzi chętnych dzieci, prosimy o posegregowanie ich wg regionów (morze, góry, jeziora). Najpierw segregujemy w grupy, następnie możemy przypinać do mapy konturowej Polski lub robić album – „Nasze morze”, „Polskie góry”, „Nad jeziorami.
    Posegregowane w grupy widokówki przeliczamy. Tworzyć możemy mniejsze zbiory (podzbiory),np. plaża, zabytki.

Zadanie 8

„Kula skarbów”
W kuli zrobionej z gazet lub w pudełku, w małych kulach znajdują się różne przedmioty, np. skarby ziemi – kawałek węgla, żelaza, bursztyn, sól, miedziany drucik lub gwóźdź, pojemnik z wodą, woreczki z piaskiem. Skarbów musi być  tyle, ile jest dzieci. Kazde dziecko powinno mieć okazję odnalezienia skarbu. Możemy więc schować, np.. trzy brsztyny, dwa woreczki piasku, trzy kawałki węgla itp. Po odnalezieniu wszystkich skarbów, dzieci dobierają się w grupy wg znalezionych bogactw i wymyślają, do czego mogą być przydatne ich skarby.

Zadanie 9

„Gdzie one mieszkają?”
Pomoce:
-  Obrazki przedstawiające zwierzęta domowe ( pies, kot, chomik, królik, świnka morska), dzikie (wąż, małpa, lew, słoń wielbłąd), i udomowione (koń, krowa, owca, baran ).
-         plansze z różnymi miejscami, gdzie mogą mieszkać zwierzęta (pokój, ZOO, puszcza, gospodarstwo wiejskie.
Zadaniem dzieci jest zaprowadzić zwierzęta do swojego domu. Odmianą lub wzbogaceniem może być zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce naśladują wybrane przez siebie zwierzątko. Szukają podobnych do siebie i razem idą do domku, np. kotki razem, pieski itd.

To jest stopka