Strona główna | Mapa serwisu | English version
Zadnia pomagające w określaniu ciężaru przedmiotów. Próby ważenia
PRACA > GRY, ZABAWY, ZADANIA > Zadnia pomagające w określaniu ciężaru przedmiotów. Próby ważenia
     Wprowadzenie tego zagadnienia możliwe jest tylko przy samodzielnym działaniu, porównywaniu i ocenianiu ciężaru (masy). Dziecko musi czuć ciężar, aby mogło go ocenić. Można tu wykorzystywać własne ręce – waga na wyczucie lub wagę szalkową. Dzieci ważąc mają okazję poznawać ciężar różnych przedmiotów, szeregować od najlżejszego do najcięższego.
    Stwarzając dzieciom okazję do ważenia i oceniania ciężaru na „oko” doprowadzamy do zrozumienia, że ciężar nie zależy od wielkości przedmiotu, ale i od materiału z jakiego został zrobiony. W poznawaniu ciężaru przedmiotów pomocne nam są codzienne sytuacje życiowe, np. towarzysząc przy zakupach dziecko słyszy: mam ciężką siatkę, to opakowanie proszku jest cięższe niż tamto.  


Zadnie 1
    W sali mamy zorganizowany sklep z różnymi towarami. Są tam m.in. różne paczki o wadze 1 kg, ½ kg,  25 dkg, oraz 10dkg.
    Dzieci przychodzą kolejno do sklepu i kupują towar o określonej wadze, płacąc jednocześnie określoną sumę pieniędzy.
    Poprzez tą zabawę uczą się określać ciężar danego przedmiotu oraz doskonalą umiejętność liczenia, dodawania (przy obliczaniu ceny zakupionego towaru) i odejmowania ( przy wydawaniu reszty).

Zadanie 2

“Co jest cięższe”
Na stole leżą różną przedmioty spożywcze oraz klocki.
1 kg cukru (torebka)
1 kg makaronu ( 4 paczki)
1kg płatków kukurydzianych (4 paczki)
1 kg soli (torebka)
    na szalki wagi dzieci układają, na jedną torebkę cukru, a na drugą maskaron, aby zrównoważyć szalki wagi. Obserwują co się dzieje i wyjaśniają zauważone zmiany.
    Podobnie robią z innymi produktami. Mogą ważyć produkty przy pomocy klocków plastikowych i drewnianych. Wyjaśniają różnicę w ilości klocków plastikowych i drewnianych użytych do ważenia tych samych produktów.     


To jest stopka