|
||||||
|
||||||
Konspekt zajęcia z zakresu kształtowania pojęć matematycznych 3 |
|
|||||
|
||||||
Temat : Wprowadzenie znaku odejmowania. Cele: Zapoznanie dzieci ze znakiem odejmowania oraz sposobem Zastosowania go w sytuacjach codziennych. Wyrabianie odporności w rozwiązywaniu trudności. Doskonalenie liczenia w zakresie 7. Przyzwyczajanie do samodzielnej pracy i samodzielnego Podejmowania decyzji lub wyciągania wniosków. Metoda: słowna ,czynna Forma: praca z całą grupą Pomoce : Kartoniki z cyframi 1 – 7, znaki matematyczne( < , > , = , + , - , ), Sylwety ptaków, model drzewa, kolorowe krążki, magnetofon oraz Nagrania dziecinnych piosenek. PRZEBIEG ZAJĘCIADzieci siedzą przed tablicą na dywanie w półkolu. I Zapoznanie dzieci z celem zajęcia. N: Dzisiaj na zajęciu będziecie bawić się w parach. Aby wasze zabawy nie Sprawiały wam trudności i były dla was przyjemnością przypomniemy Sobie to co poznaliśmy wcześniej. II Przypomnienie znanych wiadomości. N: Jakie znamy już cyfry? Dzieci wymieniają kolejno cyfry od jednego do siedmiu. N: Jakie znamy znaki matematyczne? Dzieci wymieniają znane im znaki – dodawania, równości, większości, mniejszości. Po nazwaniu znaku dziecko podchodzi do koszyczka i wybiera określony znak lub cyfrę i pokazuje wszystkim dzieciom. III Wprowadzenie nowego materiału N: Do dzisiejszych zabaw potrzebny nam będzie jeszcze jeden znak matematyczny. Za chwilę go poznacie. Nauczycielka ustawia model drzewa (wykonany z tektury i krepiny), umieszcza na nim 7 sylwet ptaków i mówi zadanie. Na drzewie siedziało 7 ptaków. Trzy z nich odleciało ( zdejmuje z drzewa 3 ptaki). Ile ptaków zostało? Dzieci zgodnie odpowiadają, że 4. N: Dobrze. Ale jak to obliczyłeś? Zwraca się do konkretnego dziecka. DZ: Bo tyle jest na drzewie. N: Dobrze. Ale to co zrobiłam w czasie mówienia zadania można zapisać. Nauczycielka jeszcze raz mówi zadanie wykonując jednocześnie zapis. 7- 3 = 4 Ten znak ( wskazuje na znak minus ), to znak odejmowania, czyli odsuwania, odchodzenia, odkładania. Od dzisiaj, jeżeli zobaczymy taki znak (jedną kreskę) To będziemy wiedzieli, że musimy coś odjąć, odsunąć i zmniejszy się nasza liczba. IV Zabawa ruchowa Dzieci poruszają się w takt muzyki instrumentalnej płynącej z magnetofonu. W trakcie zabawy nauczycielka pokazuje kartonik z dowolną cyfrą np. 6, 5, 3, 7, Zadaniem dzieci jest, aby tyle dzieci się zatrzymało ile wskazuje kartonik, reszta dzieci porusza się dalej. Czynność powtarzamy kilkakrotnie. V Samodzielne działania dzieci Dzieci dobierają się parami i siadają do stolików. Nauczycielka wyjaśnia dzieciom w jaki sposób będą się bawić. N: Jak już mówiłam dzisiaj bawimy się w parach. Będziecie sobie wzajemnie zadawać zadania. Najpierw jedno dziecko, później drugie. Proszę się umówić, kto będzie pierwszy. Uwaga zaczynamy. Jedno dziecko z pary układa przed sobą dowolną liczbę krążków( nie więcej niż Siedem ).Drugie dziecko przelicza je, umieszcza pod nimi cyfrę mówiącą o ilości krążków. Teraz pierwsze dziecko mówi – Mam 7 krążków, zasłaniam 3. Ile mi zostało? Ułóż zapis tego co zrobiłem. Zapisy są różne: 7 – 4 ; 5 – 2 ; 6 – 4 = 2; Następnie dzieci zamieniają się i drugie dziecko wykonuje to samo. Bawią się do czasu aż każde dziecko ułoży 2 działania. W czasie wykonywania zadania nauczycielka chodzi między stolikami i sprawdza prawidłowość wykonania zadania, doradza w razie potrzeby, bawi się Z dzieckiem , które nie ma pary lub pomaga temu co ma trudności. |
||||||
|
||||||
![]() |