|
||||||
|
||||||
Konspekt zajęcia z zakresu rozwijania mowy i myślenia 3 |
|
|||||
|
||||||
TEMAT: Rozwiązywanie i układanie zagadek o tematyce wiosennej. Cele: Wzbogacenie zasobu czynnego słownika dzieci o nazwy symptomów wiosny ( topnienie śniegu, roztopy, wzrost temperatury, budzenie się przyrody do życia, pąki na drzewach, pierwsze kwiaty ). Doskonalenie umiejętności podawania ważnych danych ( cech istotnych) zgadywanego przedmiotu oraz odkodowywania ich przenośnego znaczenia. Uświadomienie dzieciom konieczności odpowiedniego doboru ubrań w zależności od warunków atmosferycznych panujących wczesną wiosną, ochrony wiosennych roślin ( przebiśniegi, zawilce, sasanki). Środki dydaktyczne: Tablica flanelowa lub magnetyczna, obrazki przedstawiające liście, bazie, kwiaty, ptaki, kolorowe koperty z tekstami zagadek, worek, podpisy pod obrazki, znaczki do zabawy ruchowej. Forma: praca z całą grupą Grupa – dzieci 6- letnie PRZEBIEG ZAJĘCIA Zajęcie zaczynamy zabawą inscenizowaną do piosenki „ Wiosenne roztopy”. Następnie dzieci siadają na dywanie i rozmawiają z nauczycielką o symptomach wiosny. · Jakie zmiany zauważyliście w przyrodzie? · jakich zmianach opowiadał tekst piosenki? · Jak powinnyśmy ubierać się wczesną wiosną? Następnie przystępujemy do rozwiązywania zagadek o tematyce wiosennej. Po każdej dobrej odpowiedzi prosimy o krótkie uzasadnienie ( po czym poznałeś , że to jest....? Jak się domyśliłeś, że ........). Zagadka 1 Jaka to pora roku, Rozrzuca wokół zieleń Kaczeńce złoci na łące I słucha pieśni skowronka Nadchodzi po zimie Znasz dobrze jej imię Kroczy w kwiatów pąkach I w promieniach słonka. ( wiosna) Dzieci wyszukują napis „ wiosna” spośród innych i przypinamy na tablicy. Treść drugiej zagadki ukryta jest w kolorowej kopercie umieszczonej w dowolnym miejscu sali. Prosimy jedno dziecko o przyniesienie nam koperty i Odczytujemy treść zagadki. W lepką łuskę otulone Spały cicho zimę całą. Kiedy słońce je ogrzało Nagle stały się zielone ( liście) Po prawidłowym rozwiązaniu prosimy dziecko o odnalezienie obrazka będącego rozwiązaniem zagadki i przypięcie go na tablicy. Trzecia zagadka ukryta była na karteczce umieszczonej w worku. Dziecko losowało karteczkę, nauczycielka odczytuje treść. Żółte puszyste kotki Pazurków nie mają A pszczoły je brzęczące Tłumem otaczają. ( bazie) odgadujące dziecko szuka obrazka oraz napisu i przypina na tablicy. Następna zagadka to znów kolorowa koperta ukryta gdzieś na sali. ( odnalezienie jej opiera się na informacji- np. ukryta jest w pobliżu akwarium , leży między dwoma wazonikami na samym dnie zielonego pudełka). Przez śnieg odważnie się przebijam Mróz nawet mnie nie powstrzyma Mam listki zielone jak wiosna. ( przebiśnieg). Dziecko, które odgadło wyszukuje obrazek będący rozwiązaniem zagadki. Z worka losujemy następną zagadkę. Ma czarno- biały fraczek Buciki czerwone Umykają żaby Gdy idzie w ich stronę. ( bocian) Nauczycielka przypina do tablicy obrazek i podpis wskazany przez dziecko. ZABAWA RUCHOWA „ Bociany chodzą po łące” W II części dzieci samodzielnie układają zagadki, na podstawie pokazywanej ilustracji, napisu bądź rzeczywistych przedmiotów. Przykładowe zagadki dzieci. Jest duże, gorące, widzisz go latem na niebie. ( słońce) Padają z nieba kropelki wody (deszczyk) Są po deszczu lub gdy topi się śnieg ( kałuże) W części podsumowującej dzieci udzielają odpowiedzi na pytania: Które z roślin występujących wiosną są chronione i dlaczego ?. Na zakończenie zajęcia dzieci śpiewają piosenkę o tematyce wiosennej. |
||||||
|
||||||
![]() |