|
||||||
|
||||||
Konspekt zajęcia z zakresu kształtowania pojęć matematycznych 2 |
|
|||||
|
||||||
Temat : Wprowadzenie znaku + ( dodawania ). Zapis w postaci działania. Cele : Zapoznanie ze znakiem dodawania. Rozwijanie umiejętności kojarzenia symbolu graficznego z liczbą. Wyrabianie umiejętności sprawnego i samodzielnego wykonywania Zadań. Zrozumienie zapisu typu 2+3=5 ( zapis rachowania ). Metoda : słowna Zadań praktycznych Forma : Praca z całą grupą Pomoce : cyfry 1 – 6 oraz znaki matematyczne z ruchomego alfabetu, Kostki domina, różnego rodzaju przedmioty do liczenia ( zabawki, Wazoniki, owoce ), kartoniki z cyframi i znakami do tablicy Magnetycznej, obrazki do tablicy magnetycznej, obręcze, Kolorowe pudełko, kolorowe liczmany dla dzieci. Grupa – dzieci 6- letnie PRZEBIEG ZAJĘCIA Dzieci siedzą przy stolikach odwrócone do tablicy. I Przypomnienie poznanych już wiadomości: Na tablicy przypięte są różne zbiory [ 2-elementowe, 3-elementowe, 4-elementowe, 5-elementowe ]. Zadanie 1 dla dzieciPod każdym zbiorem przypiąć znak cyfry określający liczebność zbioru.Zadanie 2 dla dzieciDzieci miedzy dwa zbiory mają wstawić jeden ze znaków ( =; <; >;) Np.: zbiór 3-element. I zbiór 5-element. Prosimy także o odczytanie zapisu. ( jedno dziecko wykonuje zadanie na tablicy pozostałe na stolikach z zastosowaniem kolorowych liczmanów). II ZABAWA RUCHOWAKażde dziecko jest określoną liczbą. Nauczycielka pokazując kartonik z cyfrą lub zbiorem elementów prosi o wstanie te dzieci, które są właśnie tą liczbą,np. nauczycielka pokazuje kartonik z rysunkiem zbioru 4-elementowego (wstają te dzieci, które są czwórkami). III ZAPOZNANIE Z NOWYM MATERIAŁEMN: Dzisiaj poznamy nowy znak matematyczny i nauczymy się zapisywać działania matematyczne. Na stoliku leżą różne przedmioty ( owoce, samochody, wazoniki) Zadanie 1Nauczycielka prosi jedno dziecko aby ustawiło wazoniki (5sztuk) na dwóchSzafkach w dowolny sposób.Dziecko ustawia: 2 i 3 N: czy można inaczej? Dz: 1 i 4 Zadanie 2Podobnie robimy z samochodami (4szt.) 2 i 2; 1 i 3;oraz owocami (3szt.) 1 i 2; Następnie nauczycielka podsumowuje wykonanie zadania i mówi: To co zrobiliśmy przed chwilą można zapisać tak: 2 + 3 = 5 Ten znak ( wskazuje, pokazuje znak +) to znak dodawania, czyli łączenia ze sobą elementów. To co zapisaliśmy czytamy tak: ( dwa dodać trzy równa się pięć). Następnie wspólnie z dziećmi zapisujemy pozostałe działania: 1+4=5 2+2=4 1+3=4 1+2=3 ZABAWA RUCHOWANa dywanie leżą obręcze. Obok każdej obręczy cyfra. Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki z magnetofonu. Na polecenie nauczycielki, do obręczy wbiega tyle dzieci , jaka przy niej jest cyfra, np. obok obręczy leży cyfra 3, do obręczy wchodzi troje dzieci. Zabawę powtarzamy 3 razy za każdym razem zmieniając cyfrę przy obręczy. IV część praktycznaNastępna zabawa z nauczycielką. Układanie zagadek. Do pudełka nauczycielka wkłada kilka klocków (dzieci w tym czasie mają zamknięte oczy), Następnie odczytując wiadomość na pudełku mają powiedzieć, ile klocków jest w pudełku. Wiadomość podawana jest poprzez działanie umieszczone na pudełku, np. 3 + 3 = ; 2 + 4 =; 2+3=; Po zakończeniu zajęć dzieci porządkują salę , w przypadku większego zainteresowania możemy bawić się dalej prosząc dzieci o układanie szyfru. |
||||||
|
||||||
![]() |