|
||||||
|
||||||
Konspekt zajęcia z zakresu kształtowania pojęć matematycznych |
|
|||||
|
||||||
Temat: Zabawa „ gdzie jest więcej”. Wprowadzenie znaków <, >, =. Cele: Badanie równoliczności zbiorów. Wprowadzenie znaku = dla sprawdzenia, że tu i tu jest tyle samo oraz znaków <, >, dla stwierdzenia że tu jest mniej, a tam jest więcej. Doświadczenia w stosowaniu przekształceń i posługiwaniu się regulacjami kompensacyjnymi. Pomoce: 2 duże kostki do gry, cyfry, znaki i obrazki do tablicy magnetycznej, dla każdego dziecka komplet liczmanów ( wesołe owoce i warzywa) oraz paski kolorowego papieru do układania znaków. Forma : Praca z całą grupą. Metoda: słowna – instrukcje nauczycielki, Czynna- działania praktyczne dzieci Grupa - dzieci 6- letnie Organizacja zajęcia: Dzieci siedzą na krzesełkach przed tablicą magnetyczną. Na stolikach przygotowane pomoce do zajęć dla każdego dziecka. Przebieg zajęcia: Dzieci siedzą wygodnie na krzesełkach przed tablicą, na której przypięte są obrazki owoców 3 jabłka i 3 gruszki. Nauczycielka proponuje aby dzieci przeliczyły ile jest jabłek a ile gruszek. Po przeliczeniu wybrane dziecko stwierdza, że jabłek jest 3 i gruszek jest 3 . To znaczy tyle samo. XXX = XXX Nauczycielka układa między owocami znak = i wyjaśnia dzieciom, że ten znak (równa się) oznacza ,że jabłek i gruszek jest po równo. Trzy równa się trzy. Następnie nauczycielka przypina do tablicy 2 jabłka i 4 jabłka i pyta. Czy tak jest dobrze? Czy jest prawdą , że dwa równa się cztery?. Dzieci jednogłośnie twierdzą, że to nie jest prawda. Dwa nie równa się cztery. Dzieci proponują co zrobić aby było dobrze. · Odjąć dwa jabłka · Dołożyć dwa jabłka to będzie po równo (po 4). Jedno dziecko wykonuje zadanie na tablicy. Teraz nauczycielka przypina na tablicy zbiór 2- elementowy i 3 – elementowy XX XXX Między zbiorami układa znany już dzieciom znak ( równości) i pyta. Czy to prawda ?. Dzieci odpowiadają przecząco. N: Co można zrobić, aby to było prawdą? Dz: Można do zbioru 2-elementowego dodać jeden element ( będzie po 3) ,albo od zbioru 3- elementowego odjąć 1 to będzie po2. N: Dobrze myślicie, ale jest jeszcze jeden sposób aby taki układ był prawidłowy. Należy zmienić znak .I ze znaku = układa <. Zapis brzmi 2<3 ( dwa to mniej niż 3) . Można czytać i odwrotnie ( 3 więcej niż 2 ). Następne zadanie: Do pierwszego zbioru nauczycielka dodaje 2 elementy i pyta dzieci: Czy tak jest dobrze? 4 to mniej niż 3, albo 3 to więcej niż 4. Co trzeba zrobić, aby było dobrze? N: Zadanie dla was brzmi : Kto z was zna sposób na to, aby ten zapis był prawidłowy? Dz: Odjąć dołożone elementy. Dz: dołożyć, aby było 4. N: Zgadzam się z tym, ale można to zrobić nie dokładając i nie odejmując czyli nie zmieniając liczby elementów. Należy zmienić znak w taki sposób. Nauczycielka zmienia znak na tablicy na oczach dzieci i czyta zapis . Cztery to więcej niż trzy i odwrotnie trzy to mniej niż cztery. Po tym zadaniu dzieci odstawiają krzesełka do stolików i wracają na dywan do zabawy ruchowej. ZABAWA RUCHOWA Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki z magnetofonu. Na polecenie nauczycielki ustawiają się w określone grupy – ( dwie równoliczne , jedna mniejsza od drugiej, jedna większa od drugiej ) . Po zabawie ruchowej dzieci siadają do stolików i pracują samodzielnie. Wykonują zadania podane przez nauczycielkę lub same dzieci. Zadanie 1 Nauczycielka uderza w tamburino. Ile uderzeń dzieci słyszą tyle układają przed sobą elementów, a między nie wkładają znak z kolorowych pasków. XXXX > XXX Zadanie 2. Nauczycielka rzuca dwa razy kostką, ile oczek , tyle elementów XXXXX > XX Zadanie 3. Jedno dziecko klaszcze w ręce, reszta układa na stolikach XX < XXXX Zadanie 4 Wybrane dziecko pokazuje kartoniki z odpowiednią ilością kropek XXXXX = XXXXX Nauczycielka dochodzi do stolików i sprawdza wykonanie zadania. Koryguje tam gdzie potrzeba, wyjaśnia jeszcze raz gdzie tego wymaga dziecko. Po każdorazowym ułożeniu dzieci odczytują zapis. |
||||||
|
||||||
![]() |