|
||||||
|
||||||
Konspekt zajęcia z zakresu rozwijania mowy i myślenia 2 |
|
|||||
|
||||||
Temat: JAK PORUSZA SIĘ ZIEMIACele: Zapoznanie dzieci z literą g, G, na podstawie wyrazu „ globus” Uświadomienie dzieciom znaczenia teorii, że Ziemia krąży wokół Słońca Szukanie odpowiedzi na pytanie „ dlaczego noc następuje po dniu”? Budzenie zainteresowania kosmosem, układem słonecznym, ruchem Planet w układzie słonecznym. Forma: praca z całą grupą. Metoda: słowna, oparta na obserwacji , praca indywidualna dzieci. Pomoce: globus, lampka, ruchomy alfabet, ilustracja do poznanej litery, Wyrazy do podpisu pod obrazek. Literatura: książka H.Karpikiewicz „ Tajemnica nieba” Grupa: dzieci 6 - letnie PRZEBIEG ZAJĘCIAI Zapoznanie z tematem zajęciaDzieci siedzą na krzesełkach przed stolikiem, na którym stoi globus i lampka. N: Dziś na zajęciu spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie „ dlaczego noc następuje po dniu”, oraz poznamy nową literę. II Wysłuchanie fragmentu opowiadania Honoraty Karpikiewicz „Słoneczna Rodzina” z książki „ Tajemnice nieba” III Przeprowadzenie doświadczenia z globusem i lampką ( uzyskanie odpowiedzi na pytanie „ dlaczego noc następuje po dniu”. Lampka ustawiona była naprzeciw globusa. Każdorazowo lampka oświetlała połowę globusa, a druga jego część była w cieniu. Gdyobracaliśmy globus naświetlona część wchodziła w cień.Był to dowód na to, że dzień i noc wynikają z obrotu ziemi. N: Jaka część globusa (ziemi) jest oświetlona? DZ: Połowa N: Co się dzieje gdy obrócimy globus (ziemia wykona obrót) DZ: Oświetlona zostaje druga połowa. N: Tak dzieje się w rzeczywistości. Ziemia wykonuje ciągły ruch wokół Słońca. Gdy na jedną część pada słońce ( jest dzień ), w tym czasie na drugiej części jest noc. ZABAWA RUCHOWANa środku sali stoi jedno dziecko (słońce ) wokół niego w czterech obręczachstoją dzieci (planety). Wybrane dziecko (kometa) krąży wokół planet - próbuje dotknąć dziecko (planetę), które zamieniają się miejscami w obręczach. Dotknięte dziecko zostaje kometą i zabawa toczy się dalej. Zabawę powtarzamy 3 razy. IV Dzieci siadają w gromadce przed tablicą. Na tablicy przypięty rysunek chłopca bawiącego się globusem. N: Co nam przedstawia rysunek? Dz: Chłopca z globusem N: Jaką głoskę słychać na początku słowa „globus”? Dz: głoskę g N: pokazuje literę G g wielką i małą Do czego podobne są te litery? Dz: Mała do dziewiątki a duża do litery C. N: Jakie znacie słowa rozpoczynające się głoską g? Dz: Wymieniają: globus, garnek, głoska, głowa, gra, gitara........ N: Jaki podpis możemy ułożyć pod obrazkiem? Dz:1 To globus Dz:2 Chłopiec i globus N: Spróbujmy wymyślić imię dla chłopca zawierające literę g. Dz: Genek N: A teraz ułożymy podpis. Dz: Genek ma globus N: przypina podpis pod obrazek. ZABAWADzieci biegają swobodnie po sali. Nauczycielka pokazuje w tym czasie różnelitery. Gdy pokaże literę G, g dzieci zatrzymują się. V Dzieci siadają przy stolikach. W kopertach mają różne litery potrzebne do ułożenia trzech wyrazów z nowo poznaną literą. Dzieci samodzielnie układają wyrazy. Następnie chętne dziecko bądź wskazane przez nauczycielkę odczytuje swoje wyrazy. VI ZAKOŃCZENIE ZAJĘCIA1) Przypomnienie dlaczego dzień następuje po nocy. 2) Przypomnienie nowo poznanej litery 3) Schowanie liter do kopert |
||||||
|
||||||
![]() |