|
||||||
|
||||||
Jak pomóc dziecku z ADHD cz. 2 |
|
|||||
|
||||||
IV ZABAWY I ZAJĘCIA PROWADZONE Z DZIEĆMI NADPOBUDLIWYMI PSYCHORUCHOWO. I „ Patyczkowe układanki” Dajemy dziecku kolorowe patyczki lub kolorowe paski papieru ( paski mogą być dodatkowo różnej długości i szerokości). Dziecko układa wzory wg własnych pomysłów ( może być z samych patyczków, samych pasków lub połączenie patyczków i pasków).
II „ Zabawy przy muzyce”
Teraz prosimy dzieci o : o Wsłuchanie się w muzykę. Rozróżnianie dźwięków i rysowanie szlaczka za pomocą ustalonych symboli: I I I . . . . I . I I . . . I _____ __ _____ ______ __ __ __ _______ __ O O O o o O O oooo OO o Rysowanie różnych przedmiotów wysokich lub niskich; długich lub krótkich, o Wybieranie z koszyka klocków długich i krótkich.
Dzieci dobierają się parami. Prowadzący puszcza z kasety lub płyty muzykę. Dzieci trzymając balonik brzuchami, plecami, ramionami starają się tak tańczyć, by nie wypuścić balonika.
Na środku Sali ustawiamy w kole krzesełka. O jedno mniej niż dzieci. W trakcie muzyki dzieci maszerują, podskakują, powoli biegną wokół krzesełek. Kiedy muzyka cichnie dzieci siadają na krzesełkach. Dla jednego brakuje krzesełka i odpada z zabawy.
Dzieci siedząc na dywanie lub stojąc podają sobie piłkę w rytm muzyki
Siedzimy wygodnie na dywanie. W tle słychać cichą i spokojną muzykę. Nauczycielka mówi do dzieci cichym i spokojnym głosem, dzieci pokazują to, co mówi nauczycielka. Siedzimy wygodnie. Będziemy teraz poruszać rękami, nogami i głową. Poczujemy się spokojnie, polubimy siebie i innych.
- teraz oddychamy trochę szybciej, tak jak lokomotywa (powietrze nabieramy nosem a wypuszczamy ustami).
otwieramy oczy, zwalniamy uścisk piąstek i szybko opuszczamy ręce,
Wreszcie pochylamy głowę do przodu.
W pięknym zielonym lesie mieszka mały skrzat. Mieszka w domku w pniu dużego rozłożystego drzewa. Co rano wstaje ze swojego łóżeczka, robi poranną gimnastykę( mogą być ćwiczenia podane przez nauczycielkę, mogą być ćwiczenia wymyślone przez dzieci), potem idzie do łazienki myje ręce, buzię, uszy, zęby i czyściutki siada do śniadania. Najpierw kroi bułeczkę na połowę, smaruje ja masłem, dżemem, nalewa mleko do kubeczka i spokojnie zjada śniadanie. Po śniadaniu wychodzi z domku, rozgląda się dookoła, podnosi głowę do góry i wyrusza do lasu. Biega po lesie, zagląda pod krzaczki, zagląda do norki zajączka, wita się z nim, nawet próbuje skakać z zajączkiem koło drzewa, pomaga wiewiórce zbierać orzechy, bawi się z mrówkami w berka. Koło południa, kiedy skrzacik robi się głodny, kładzie się pod krzaczkiem jagódek i zajada jedna po drugiej. Najedzony kładzie się wygodnie na plecach, głaska się po pełnym brzuszku i przewraca się raz na prawy, bo, raz na lewy bok. Wreszcie znudzony leżeniem turla się raz w lewą, raz w prawą stronę. Kiedy odpocznie po obiedzie szuka w lesie towarzystwa do wspólnej zabawy? Dzisiaj do zabawy zaprosił wiewiórki ( Zabawa „wiewiórki w dziupli”). Wieczorem zmęczony wraca do domu. Idzie bardzo powoli, ma opuszczoną w dół głowę, ręce prawie dotykają ziemi. Przed domkiem otrzepuje buciki ( tupie, raz prawą, raz lewą nóżką), otwiera skrzypiące drzwi i wchodzi do środka. Zdejmuje buciki i kurteczkę, kładzie się powoli do łóżka i zasypia. Rano budzą go ptaki ( muzyka relaksacyjna „Śpiew ptaków”) i zapraszają do zabawy. Dowolna zabawa przy muzyce( mogą to być ćwiczenia gimnastyczne lub inne dowolne pląsania, np., przy muzyce z Pedagogiki zabawy).
Idziemy na łąkę. Najpierw maszerujemy z wysoko podniesioną głową i śpiewamy piosenkę „Przedszkolaczek’, potem zwalniamy i idziemy powoli i leciutko stąpamy po ziemi, aby nie podeptać mrówek i innych żyjątek na łące. Teraz możemy położyć się wygodnie na zielonej trawie, poprzeciągać się, wystawić buzię do słoneczka i pomachać do niego rączkami. O! Coś nas chyba ugryzło, podnosimy się z trawy, otrzepujemy się i dokładnie się oglądamy, czy nie mamy żadnych śladów. Oglądamy najpierw prawą rękę, potem lewą rękę, lewą nogę, prawą nogę i delikatnie, tak żeby nikt nie widział oglądamy swój brzuszek. Wszystko w porządku to możemy jeszcze chwilę spędzić na łące. Teraz zaciekawiły nas kolorowe kwiatki. Wąchamy je, sprawdzamy dotykiem ich płatki, liczymy ile płatków ma, który kwiatek, wsłuchujemy się czy przypadkiem nie chce nam nic powiedzieć. Pod kwiatkiem wypatrzyliśmy małego robaczka, zaciekawieni, gdzie on idzie posuwamy się za nim na czworakach. Wreszcie robaczek nas spostrzega i przerażony chowa się w trawie. My natomiast zrywamy sobie jednego kwiatuszka, jeszcze na chwilę kładziemy wygodnie się na trawie, głaskamy się leciutko po twarzy kwiatuszkiem, „zaczepiamy” kolegę leżącego obok. Czujemy się bardzo dobrze, jesteśmy weseli i turlamy się po mięciutkiej, zielonej trawie. Nagle spostrzegamy fruwającego pięknego motyla. Szybko wstajemy i próbujemy go złapać. Leciutko biegamy po łące podskakując i wyciągając wysoko ręce, aby dosięgnąć motylka. Tak biegając po łące dobiegamy do strumyka (słychać muzykę relaksacyjną „szum strumyka) i tam widzimy stojącego na brzegu bociana wpatrującego się w wodę. Ciekawe, czego on tam szuka? Żaby, odpowiadają dzieci i wszyscy bawimy się w zabawę „Bocian i żaby”. Zadowoleni, lecz trochę zmęczeni wracamy do przedszkola.
Stoimy w kole, blisko siebie. Na tle spokojnej muzyki podajemy sobie z rąk do rąk zapaloną świecę. Każdy przez chwilę trzyma świecę, wpatruje się w nią, myśli o czymś przyjemnym. Oddając świecę może nadal śledzić jej drogę.
Przy muzyce płynącej z magnetofonu ( najlepiej o zmiennym nastroju, lecz niezbyt gwałtowna) dzieci poruszają folią malarską lub chustą animacyjną trzymaną w obu rękach w rytm muzyki. Na poruszany materiał można włożyć kulkę z papieru i rytmicznie ją podrzucać do góry, bronić, by nie wypadła na podłogę.
Dziecko leży na plecach. Nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłodze, ręce położone wzdłuż ciała. Dzieci wciągają powietrze nosem, podnoszą ręce do góry, jakby chciały przegonić chmury na niebie i kładą na podłodze za głową. Przy powrocie z rękami do pozycji wyjściowej wydychają powietrze ustami (dmuchają na chmury, których nie przegoniły rękami).
Dziecko leży na podłodze na plecach, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte mocno o podłogę. Wdychając powietrze nosem, napełniamy brzuch, który, jak balonik podnosi się do góry. Przy wydechu ustami, brzuch opróżnia się i przyjmuje pozycję wklęsłą.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym z rękami ułożonymi tak, jakby trzymały miseczkę z gorącym mlekiem. Każde dziecko wciąga powietrze nosem i wydychając ustami naśladuje dmuchanie – studzenie gorącego mleka.
Dzieci siedzą wygodnie przy stoliku, nogi mocno oparte o podłogę. Na stoliku leży piłeczka ( najlepiej pimpongowa). Dzieci dmuchają tak na piłeczkę, aby ta nie spadła ze stolika.
Każde dziecko otrzymuje piórko. Spacerując po Sali dmucha na piórko, aby nie spadło na podłogę. Można utrudnić i mierzyć czas.
III. Zabawy plastyczne
„Kolorowy labirynt”
Na kartce rysujemy jeden punkt, np. kropkę, kółeczko, kwiatuszek. Wszystkie kreślone przez nas linie muszą zawsze przechodzić przez ten punkt. Po narysowaniu lub w trakcie rysowania dziecko opowiada, o tym, co narysowało, co powstało i co to może być.
Podobne dzieło może powstawać w grupach. Najpierw maluje jedna grupa dzieci, potem druga i tak wszystkie grupy malują jedno duże dzieło pod wspólnym tytułem, np. „ Na łące”, „W lesie”
Lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny, rzeźbienie w mydle. IV Zabawy z elementem ruchu. 1. „ Kolankowa zabawa” Dzieci siedzą w kole na dywanie. Ręce trzymają na kolanach. Nauczycielka wskazuje dziecko, od którego rozpocznie się zabawa. Dziecko klepie sąsiada w kolano, może klepnąć raz, dwa razy lub trzy razy (ilość klepnięć można zwiększać). Dziecko klepnięte w kolano musi wykonać określone zadanie ( np. jedno klepnięcie- dziecko ma zrobić 5 przysiadów; dwa klepnięcia – obie dookoła dzieci siedzące na dywanie; trzy klepnięcia – poskakać jak pajacyk 3 razy). W zabawie można ustalić jedno tylko klepnięcie i wymyślanie zadań dla konkretnego dziecka. 2. „Klamerki” Dzieci mają przypięte do ubrań klamerki do bielizny. W określonym czasie (nastawiony minutnik lub grana muzyka) dzieci mają zdobyć jak najwięcej klamerek lub pozbyć się jak najwięcej klamerek przypinając je do ubrania innych dzieci. 3. „ Zabawy z pudłami” Dzieci mają do dyspozycji duże kartonowe pudła. Mogą z nich budować różne tunele, mosty, wchodzić w nie, chować się. Zabawy wg pomysłów dzieci. 4. „Kto pierwszy” Nauczyciel wspólnie z dziećmi wybiera rodzaj czynności (budowanie z klocków, rysowanie, lepienie z plasteliny itp.). Następnie daje dzieciom po 10 kółeczek i wyjaśnia, że będziemy pracować przez 10 minut. Koniec zajęcia oznajmi nam nastawiony minutnik. Jeżeli w tym czasie, ktoś odejdzie od zajęcia, oderwie się, przestanie na chwilę pracować to będzie musiał oddać jedno kółeczko. Za dobrą pracę ( bez kręcenia się, rozmawiania, odchodzenia) dziecko dostanie dodatkowo 5 punktów (kółeczek). Kto nazbiera najwięcej kółeczek będzie mógł wybrać sobie niespodziankę z kolorowego pudełka. 5. „ Czary – mary” Wybieramy dwoje dzieci ( jedno dziecko to „Mróz”; drugie to „ słońce”). Dziecko „Mróz” dotykając dzieci poruszających się po Sali w rytm muzyki zamienia ich w sopelki lodu ( dzieci stają w bezruchu przyjmując określoną postać). Na zmianę muzyki przychodzi „słońce” i roztapia sopelki. Dzieci znów zaczynają poruszać się w rytm muzyki. 6. „Wycieczka do ZOO” Dziś wybieramy się do ZOO. Zwiedzając ZOO musimy byś bardzo czujni, bo zwierzęta dziś mają czarodziejską moc i mogą zamieniać was w siebie. Przez chwilę możecie poczuć się jak ptak, ryba, małpka czy słoń. Czy macie ochotę na taką zabawę? Jeżeli tak to wyruszamy. Jest ciepło, a więc zakładamy tylko buty ( zapinamy lub sznurujemy), zakładamy czapeczki i sweterki lub bluzy i też zapinamy lub zasuwamy. Idziemy parami krokiem marszowym (lewa, prawa, lewa, prawa). Uwaga, dochodzimy do bramy, przez bramę przechodzimy pojedynczo (jedno dziecko za drugim). Jesteśmy już na miejscu. Przed nami klatki z pięknymi ptakami, każdy z nich jest inny i inaczej śpiewa. Jedno spojrzenie malutkiego ptaszka wystarczyło, żeby dzieci stały się ptakami( dzieci naśladują fruwające ptaki, naśladują ich śpiew, szukanie pokarmu, karmienie małych). Sposobem pokonania czarów okazał się głos pani. Idziemy teraz dalej. Już patrzą na nas ciekawe oczy małpek, które znów przemieniły dzieci ( dzieci naśladują małpki). Wesołe „małpki” pani odczarowała i zaprowadziła dzieci do pięknych, wysokich zwierząt – żyraf. Teraz dzieci chodziły majestatycznie z wysoko podniesionymi głowami. Każde starało się jak najwyżej wyciągnąć swoją szyję i z jak najwyższego drzewa zerwać listek. Znów dzieci usłyszały głos pani i znów były dziećmi. Spacerowały przez chwilę po alejkach, rozglądały się uważnie i nasłuchiwały odgłosów dochodzących ze wszystkich stron. Próbowały nazywać te głosy i cichutko je odtwarzać, tak, aby nie wystraszyć zwierząt. Doszły wreszcie do budynku, w którym swoje mieszkania miały węże, jaszczurki, i inne gady. Początkowo nie wszystkie dzieci chciały tam wejść, ale w końcu dały się namówić i jako węże czy jaszczurki bawiły się wyśmienicie (czołganie się po podłodze, posuwanie się na brzuchu po podłodze to ulubione zabawy, a jeszcze jak możemy syczeć i straszyć innych to super zabawa). Węże przeciskały się przez różne szpary, omijały różne przeszkody. Sama radość. Ale trzeba było iść dalej. Przechodząc obok słoni, dzieci zapatrzyły się na zabawę małych słoników. Nawet nie wiadomo, kiedy same bawiły się jak słoniki ( wyciągnięta ręka i oparta na niej głowa symbolizowała trąbę słoni). Małe słoniki i duże słonie bawiły się razem. Żaden nie zrobił sobie krzywdy. Każdy oczywiście miał swoje imię. Na koniec zostało jeszcze jedno ciekawe miejsce – akwarium. Tam dzieci spędziły najwięcej czasu. Oglądały i podziwiały piękno kolorowego i podwodnego świata. Zapatrzone w małe pływające stworzonka same pływały po Sali omijając kamyki, jaskinie, mosty, roślinki i inne przeszkody. Musiały także uciekać przed rybami, które polują na mniejsze. Wycieczka trochę zmęczyła dzieci, więc szybko wróciły do przedszkola i zaczęły rysować swoje przygody w ZOO. Podczas rysowania dzieci słuchały muzyki z różnymi odgłosami zwierząt. 7. „Piłka w tunelu” Dzieci podzielone na dwa pociągi. Stoją w rozkroku. Podają sobie piłkę między nogami. Każde dziecko musi mieć piłkę w ręku. Wygrywa pociąg, w którym piłka najprędzej dotrze do ostatniego dziecka. V. Gimnastyka mózgu
VI Zabawy wyrażające i nazywające emocje.
Dostrzeganie i wyrażanie swoich emocji. Dzieci przyglądają się minie kolegi i odgadują, co czuje kolega i co czuję „ja” patrząc na kolegę. Następnie wyrażają to za pomocą gestu, słowa (np., śpiew, miły gest w stronę kolegi, jeśli to radość i tupanie, zginanie kartki, grymas na twarzy – jeżeli to złość).
VII Zabawy i ćwiczenia pamięci i koncentracji uwagi
Jedzie pociąg z Mikołajem, Jedzie pociąg z prezentami U,U U U U U stacja już Stacja już Dziecko „lokomotywa” staje przed wybranym dzieckiem i zadaje pytanie:, Co chciałbyś dostać od Mikołaja? Dziecko odpowiada i przyłącza się do pociągu. Zabawa trwa dotąd, dopóki wszystkie dzieci nie wsiądą do pociągu. (zabawę można utrudnić – nie może powtarzać się rzecz wymieniona przez kolegę lub każde dziecko ma powtórzyć wcześniej wymieniane prezenty).
- małe kwadraty - duże koła - owoce - ubrania.
Na środku podwórka rośnie wysokie drzewo. W jego pniu jest dziupla wiewiórki. Po prawej stronie drzewa stoi dom Ali. Jest to niski dom. Ma dwa okna i drzwi. Przed domem stoi buda psa. Po lewej stronie drzewa stoi wysoki dom Jurka. Ma dużo okien i balkony. Nad tym wszystkim płyną dwie chmurki i świeci słońce. Kartka ma cztery rogi. Dwa na dole i dwa na górze. Na dole w prawym rogu narysuj mały domek i duże drzewo. W lewym rogu na dole narysuj dwa drzewa, jedno wysokie, a drugie niskie. Nad drzewami narysuj: w lewym rogu na górze narysuj dużą chmurę a w prawym rogu na górze – słońce.
np. z figur geometrycznych. Dziecko ma ułożyć taki sam wzór.
Odmiana poprzedniej zabawy. Tutaj dziecko musi rozpoznać siebie samego. Jeżeli zorientuje się, że to o nim mowa, to wstaje i śpiewa piosenkę, mówi wierszyk lub wykonuje dowolne ćwiczenie.
Każde dziecko wybiera sobie ulubiony kolor spośród czterech podanych (niebieski, biały, czerwony, zielony). Jeżeli takiego koloru nie ma w swoim ubraniu przypinamy mu znaczek w wybranym kolorze. Na Sali rozkładamy obręcze w tych samych kolorach lub przy jednakowych obręczach kładziemy znaczek w określonym kolorze. Podczas słuchania muzyki dzieci wykonują dowolny ruch po całej Sali. Na przerwę w muzyce wchodzą do obręczy oznaczonej wybranym kolorem.
Siedzimy w kole na dywanie. Zabawę rozpoczyna nauczycielka lub wyznaczone dziecko mówiąc: „Jestem Michał po mojej prawej stronie siedzi Ola, a po mojej lewej stronie siedzi Tomek. A kto siedzi koło Kuby? Dalej mówi Kuba: „ Jestem Kuba, po mojej prawej stronie siedzi……. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne. Część wstępna 1. Marsz dokoła sali (na palcach, na pietach, na zewnętrznych, na wewnętrznych krawędziach stóp). 2. Spacer po Sali, witanie się wzajemnie w dowolny sposób (podanie dłoni, przytulenie, pogłaskanie, przyleganie plecami, bokiem). 3. Siad na podłodze z podkulonymi kolanami. Karuzela. 4. Stoimy parami, dotykamy na przemian z partnerem swoich części ciała (prawe kolano, lewe ramię, prawa kostka, lewy łokieć itd.) Część właściwa 1. Siedzenie w parach, twarzami do siebie. Patrzymy na siebie, uśmiechamy się. Zamykamy oczy i delikatnie dotykamy się ( po twarzy, po głowie, po nogach, rękach). 2. „ Saneczki” 3. „Kamień u nogi” – jedno dziecko stoi, a drugie trzyma go za kostkę u nogi. Dziecko spacerując ciągnie to drugie dziecko. 4. „Pień drzewa” – jedno dziecko leży na podłodze, drugie stojąc, turla go przed sobą. 5. „ Uparciuch” – stoimy do siebie twarzami. Podajemy sobie ręce. Jedno dziecko w parze próbuje przeciągnąć drugie do siebie (ono się zapiera). 6. Siad w parach plecami do siebie – wyczuwanie partnera i swojej siły – ocieranie się plecami, przytulanie, pchanie plecami. 7. Waga – dzieci stoją w parach twarzami do siebie. Podają sobie ręce. Na sygnał przykucają na zmianę, raz jedno, raz drugie. Część końcowa (możemy wykorzystać tu muzykę relaksacyjną) 1. Siedzimy skrzyżnie, jedno dziecko za drugim. Masujemy leciutko plecy kolegi przed nami. Po chwili zmiana. 2. Taniec „wyginaniec” przy muzyce. 3. Siad na podłodze. „żegnają” się różne części ciała (nogi, ręce, głowy, ramiona). Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą twórczą Rudolfa Labana „Szukamy wiosny” Wstęp
Dziś wybieramy się na poszukiwanie wiosny. Mamy dość zimy i chcemy aby przyszła już wiosna. Najpierw przywitamy się ( dzieci witają się różnymi częściami ciała – ramionami, głowami, plecami, nogami).
Część główna
Teraz jesteście malutkimi kwiatuszkami. Siedzicie wygodnie na podłodze, głowa Nisko przy kolanach. Na muzykę kwiaty rosną ( podnosimy głowę, prostujemy się, podnosimy ręce wysoko do góry, odwracamy swoje główki w stronę słońca).
Dzieci dostają wstążki. Przy dźwiękach muzyki „czarują”, gdzie dotkną wstążką wszystko rozkwita. Część dzieci może być uśpionymi kwiatami.
Nagle zaszło słońce, niebo się zachmurzyło i zerwał się wiatr. Wszystko porusza się na wietrze ( dzieci swobodnie poruszają się w rytm szumu wiatru).
Z tej największej chmury spadł deszcz. Najpierw spadały małe kropelki, potem coraz większe i cięższe (dzieci opadają na podłogę i naśladują uderzanie kropel deszczu – może to być klaskanie o podłogę o różnym natężeniu lub uderzanie o kartkę papieru).
Zakończenie
( dzieci wymyślają swoje pożegnanie – machają rękami, uśmiechają się, i maszerują Dźwiękach spokojnej muzyki). Programy Aktywności Knilla Program wprowadzający – 8 minut ü Kołysanie ü Wymachiwanie rękoma ü Pocieranie dłoni ü Klaskanie ü Głaskanie głowy ü Głaskanie brzucha ü Relaksacja Program I – 15 minut ü Kołysanie ü Wymachiwanie rękoma ü Zginanie i rozprostowywanie rąk ü Pocieranie dłoni ü Zaciskanie i otwieranie dłoni ü Ruchy palców ü Klaskanie ü Głaskanie głowy ü Głaskanie policzków ü Głaskanie łokci ü Głaskanie brzucha ü Przewracanie się ü Padanie ü Relaksacja Program II – 15 minut ü Kołysanie ü Klaskanie ü Głaskanie brzucha ü Głaskanie ud ü Głaskanie kolan ü Głaskanie palców u nogi ü Wiosłowanie ü Pocieranie stóp ü Poruszanie palcami u stóp ü Poruszanie nogami ü Leżenie na plecach ü Obracanie się z pleców na bok ü Obracanie się z pleców na brzuch ü Relaksacja Program III – 20 minut ü Leżenie na brzuchu ü Leżenie na plecach ü Obracanie się z pleców na brzuch ü Obracanie się z brzucha na plecy ü Poruszanie nogami ü Czołganie się na brzuchu ü Raczkowanie ü Klęczenie i spacerowanie na kolanach ü Upadanie z pozycji klęczącej ü Odpychanie i przyciąganie ü Relaksacja Program IV – 20 minut ü Leżenie na brzuchu ü Leżenie na brzuchu i mruganie oczyma ü Leżenie na plecach z rękami wokół karku ü Poruszanie nogami (jazda rowerkiem) ü Odbijanie się na siedzeniu ü Podnoszenie się i stanie bez ruchu ü Podnoszenie ramion, raz jednego, a potem obu jednocześnie ü Podnoszenie ręki i nogi jednocześnie ü Stawanie przed kimś ü Podbieganie do.. odbieganie od… ü Spacerowanie szybko i delikatnie ü Spacerowanie ciężko i wolno ü Spacerowanie wolno i delikatnie ü Dwa i dwa ( szukanie sobie pary) ü Odpychanie i przyciąganie ü Dowolne ruchy ü Taniec BIBLIOGRAFIA
Załącznik 1 KRYTERIA, KTÓRE MUSZĄ BYĆ SPEŁNIONE, ABY UPRAWNIONE BYŁO ROZPOZNANIE ADHD. Klasyfikacja Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM – IV A. ZABURZENIA KONCENTRACJI UWAGI Sześć lub więcej objawów musi utrzymywać się przynajmniej przez 6 miesięcy w stopniu utrudniającym funkcjonowanie dziecka w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju. DZIECKO
NADRUCHLIWOŚĆ I IMPULSYWNOŚĆ Sześć lub więcej objawów musi utrzymywać się, przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym funkcjonowanie dziecka w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju. NADRUCHLIWOŚĆ DZIECKO
IMPULSYWNOŚĆ DZIECKO
B: niektóre upośledzające funkcjonowanie dziecka objawy zaburzeń koncentracji uwagi lub nadpobudliwości psychoruchowej ( nadruchliwości, impulsywności) ujawniły się przed 7 rokiem życia. C: Upośledzenie funkcjonowania dziecka spowodowane jest tymi objawami występuje w dwóch lub więcej sytuacjach ( w szkole, w domu). D: Stwierdza się klinicznie istotne upośledzenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub szkolnego ( w zakresie edukacji). E: Objawy u dziecka nie występują w przebiegu przetrwałych zaburzeń rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej uznać za objawy innego zaburzenia psychicznego (np. zaburzenia nastroju, lękowych, dysocjacyjnych lub nieprawidłowej osobowości). Załącznik 2 ICD – 10 BADAWCZE KRYTERIA DIAGNOSTYCZNE G.1. BRAK UWAGI Co najmniej 6 z następujących objawów braku uwagi utrzymało się, przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnych z poziomem rozwoju dziecka. DZIECKO
G.2. NADMIERNA AKTYWNOŚĆ Co najmniej 6 z następujących objawów braku uwagi utrzymało się, przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnych z poziomem rozwoju dziecka. DZIECKO
G.3.IMPULSYWNOŚĆ Co najmniej 6 z następujących objawów braku uwagi utrzymało się, przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnych z poziomem rozwoju dziecka. DZIECKO
G.4. Początek zaburzenia nie później niż w wieku 7 lat. G.5. Całościowość. Kryteria są spełnione w więcej niż w jednej sytuacji, np. połączenie braku uwagi i nadaktywność występujące i w szkole i w domu lub zarówno w szkole, jak i w innych okolicznościach, gdzie dzieci są obserwowane. G.6. Objawy G1 – G3 powodują istotne klinicznie cierpienie lub upośledzenie w zakresie funkcjonowania społecznego, szkolnego lub zawodowego. G.7. Zaburzenie nie spełnia kryteriów całościowych zaburzeń rozwojowych, epizodu maniakalnego, epizodu depresyjnego, ani zaburzeń lękowych. Załącznik 3 Wskazówki dla Rodziców dzieci z ADHD. 1. Bądźcie cierpliwi, 2. Kontrolujcie swoje emocje i wypowiedzi, 3. Podczas rozmowy z dzieckiem utrzymujcie z nim kontakt wzrokowy, 4. Bądźcie konsekwentni w swoim postępowaniu. Jasno określajcie, co dziecku wolno a co nie. 5. Wspólnie z dzieckiem zaplanujcie dzień (godziny posiłków, nauki, zabawy i innych czynności). Przestrzegajcie tego planu. 6. Wydawajcie dziecku krótkie i jasne polecenia, jeżeli trzeba powtarzajcie je kilkakrotnie (np. posprzątaj zabawki, ułóż książki), 7. Tak zaplanujcie dzień, aby dziecko przebywało jak najwięcej na świeżym powietrzu, 8. Dawajcie dziecku takie zadania, które potrafi wykonać, dostosowujcie je do wieku i możliwości waszego dziecka, 9. Organizujcie dziecku zabawy w małym gronie (jeden lub dwóch kolegów jednocześnie), 10. Jak najczęściej czytajcie dziecku bajki, aktywizujcie jego uwagę pytaniami i pokazywaniem obrazków? 11. Zachęcajcie i pozwólcie dziecku rysować, malować palcami, lepić z plasteliny, układać z klocków itp. 12. Wspólnie z dzieckiem słuchajcie spokojnej muzyki, tańczcie lub wykonujcie inne ćwiczenia. Pozwólcie dziecku wykazać się inwencją twórczą. Nie narzucajcie swojego planu, 13. Nie pozwalajcie dziecku zbyt długo oglądać telewizji lub siedzieć przed komputerem, 14. Chwalcie dziecko w konkretny sposób. Wskazujcie na każdy element dobrze wykonany, a nie za całość, np. Nie mówcie, „ładny zbudowałeś zamek, lecz Jakie pomysłowe to wejście do zamku, jakie wysokie te wieże? 15. Zauważajcie każde nawet najmniejsze pozytywne zachowanie i chwalcie dziecko. 16. Nie opowiadajcie zbyt długo o złym czynie dziecka, 17. Pamiętajcie, aby nagradzać za dobre zachowanie ( wyciętym z papieru serduszkiem, buziakiem, lizakiem), 18. W sytuacjach konfliktowych odnosimy się do ustalonych reguł, 19. Ustalonych zasad przestrzegajcie razem z dzieckiem, 20. Polecajcie i wymagajcie od dziecka wykonania jednej czynności naraz, 21. Pokój dziecka powinien być pomalowany w jasnych pastelowych kolorach, niezatłoczony meblami i innymi sprzętami, Współpracujcie z nauczycielami w przedszkolu i szkole |
||||||
|
||||||