|
||||||
|
||||||
Zadnia pomagające w określaniu ciężaru przedmiotów. Próby ważenia |
|
|||||
|
||||||
Wprowadzenie tego zagadnienia możliwe jest tylko przy samodzielnym działaniu, porównywaniu i ocenianiu ciężaru (masy). Dziecko musi czuć ciężar, aby mogło go ocenić. Można tu wykorzystywać własne ręce – waga na wyczucie lub wagę szalkową. Dzieci ważąc mają okazję poznawać ciężar różnych przedmiotów, szeregować od najlżejszego do najcięższego. Stwarzając dzieciom okazję do ważenia i oceniania ciężaru na „oko” doprowadzamy do zrozumienia, że ciężar nie zależy od wielkości przedmiotu, ale i od materiału z jakiego został zrobiony. W poznawaniu ciężaru przedmiotów pomocne nam są codzienne sytuacje życiowe, np. towarzysząc przy zakupach dziecko słyszy: mam ciężką siatkę, to opakowanie proszku jest cięższe niż tamto. Zadnie 1 Dzieci przychodzą kolejno do sklepu i kupują towar o określonej wadze, płacąc jednocześnie określoną sumę pieniędzy. Poprzez tą zabawę uczą się określać ciężar danego przedmiotu oraz doskonalą umiejętność liczenia, dodawania (przy obliczaniu ceny zakupionego towaru) i odejmowania ( przy wydawaniu reszty). Zadanie 2 “Co jest cięższe” Na stole leżą różną przedmioty spożywcze oraz klocki. 1 kg cukru (torebka) 1 kg makaronu ( 4 paczki) 1kg płatków kukurydzianych (4 paczki) 1 kg soli (torebka) na szalki wagi dzieci układają, na jedną torebkę cukru, a na drugą maskaron, aby zrównoważyć szalki wagi. Obserwują co się dzieje i wyjaśniają zauważone zmiany. Podobnie robią z innymi produktami. Mogą ważyć produkty przy pomocy klocków plastikowych i drewnianych. Wyjaśniają różnicę w ilości klocków plastikowych i drewnianych użytych do ważenia tych samych produktów. |
||||||
|
||||||
![]() |