|
||||||
|
||||||
Zadania służące dostrzeganiu cech wielkościowych przedmiotów |
|
|||||
|
||||||
Aby lepiej poznać otaczającą rzeczywistość dziecko najpierw obserwuje, a potem zaczyna działać. Chcąc zrozumieć zależności zachodzące między przedmiotami i zjawiskami dziecko musi wyodrębnić jego pewne cechy, np. coś jest małe, a coś jest duże; że na duży klocek możemy położyć mały, że pień drzewa jest gruby, a łodyga kwiatu cienka. Wyodrębnianie niektórych cech przedmiotu powinniśmy zaczynać z dziećmi od wychwycenia wyraźnych różnic na dwóch przedmiotach, a następnie przejść do mniej wyrazistych cech na większej liczbie przedmiotów. Wykorzystywać możemy każdą okazję, spacer, zabawy na powietrzu lub w sali, zajęcia z całą grupą, w małych zespołach lub indywidualne. Przy porównywaniu musimy najpierw znaleźć punkt odniesienia. Jak wszędzie tak i tu najważniejszy jest czynnik manipulacyjny. Zadanie 1Pomoce: koła lub inne figury duże i małe.Na stole leżą koła duże i małe w różnych kolorach. Oglądając z dziećmi figury omawiamy ich wielkość. Pokazujemy koła małe i duże, nazywamy wielkości i odkładamy ponownie na stolik. Dajemy dzieciom chwilę, aby mogły samodzielnie manipulować, mierzyć. Następnie pokazujemy duże koło i prosimy o pokazanie takiego samego, innym razem mniejszego lub większego. Można polecić ułożenie wieży z kółek małych i dużych, porównać ich wysokość. Do tego ćwiczenia możemy wykorzystać także kamyki (duże i małe), guziki, listki. Można wprowadzić trzecią wielkość do wprowadzenia lub utrwalenia pojęcia większy od; mniejszy od..... Zadanie 2„Znajdź to, o co proszę”pomoce; różne przedmioty różniące się między sobą wielkością. W różnych miejscach sali porozkładane są różne przedmioty ( kamyki, guziki różniące się wielkością), wstążki różniące się długością i paski papieru różniące się szerokością. Grupę dzieci dzielimy na trzy lub cztery grupy ( w zależności ile grup przedmiotów mamy). Każda grupa ma znaleźć ukryte w sali rzeczy i ułożyć w kolejności od najmniejszego do największego lub od najwęższego do najszerszego. W następnej kolejce robimy odwrotnie. Możemy wykonywać to na czas. Zadanie 3„Co się zmieniło”Przedmioty różniące się między sobą wielkością, wysokością, długością, np. lalki w trzech wysokościach, spódnice w czterech długościach, klocki w czterech wielkościach. Wszystkie te przedmioty ułożone są na stole. Dokładnie z dziećmi je oglądamy i omawiamy ich właściwości. Następnie prosimy o wyjście z sali jedno dziecko i zmieniamy lub zabieramy jedną rzecz. Prosimy, aby dziecko po powrocie powiedziało nam, co się zmieniło. Co przybyło lub ubyło, czy zmieniło miejsce. Prosimy także o opisanie dokładnie wyglądu. Zadanie 4„W bibliotece”pomoce; książki różniące się wielkością, grubością, szerokością. W kąciku książki urządzamy bibliotekę. Wystawiamy różne książki. Przychodzimy do biblioteki i prosimy o określoną książkę. Proszę, podaj mi książkę kwadratową, grubą i małą. Zadanie 5Dzieci poruszają się w rytm muzyki po sali. Na przerwę w muzyce mają ustawić się wg polecenia nauczycielki lub wg rysunku na planszy.- ustawcie się wg wzrostu od najniższego do najwyższego - ustawcie się na przemian dziecko wysokie, dziecko niskie - ustawcie się od największego do najmniejszego ![]() Zadanie 6„Kto lub co to jest”Nauczycielka lub wybrane dziecko opisuje daną osobę lub jakiś przedmiot. Dzieci mają odgadnąć o kim lub o czym mowa, np. Kto to jest? Ma jasne włosy, jest niższy od Kasi , a wyższy od Marka. Zadnie 7„Budujemy dom”Pomoce: Kartony z narysowanymi fundamentami domów, prostokąty (imitujące cegiełki), karteczki z cyframi poprzedzonymi znakiem „+” lub „-„ . ![]() Przebieg zabawy Każdy z uczestników (np. 4 dzieci) dostaje plansze z zaznaczonym początkiem budowy. Kartoniki wymieszane i odwrócone pustą stroną do góry leżą na stole. Kolejno każde dziecko odwraca jeden kartonik. Jeżeli wylosuje kartonik ze znakiem „+” dokłada cegiełki i buduje dom, jeżeli ze znakiem „-„ „rozbiera dom”. Dziecko dokłada lub odejmuje tyle cegiełek ile wskazuje liczba. Jeżeli dziecko wyciągnie kartonik ze znakiem „-„ i nie ma cegiełek do zdjęcia to traci kolejkę. Wygrywa ten, co buduje najwyższy dom. |
||||||
|
||||||
![]() |